Navštivte zemi plnou magie!

Nikdyus-recenze
Ať už malí nebo velcí, pohádky mají rádi všichni. Společnost Albatros Media spustila nový projekt, díky němuž si nyní můžete plně vychutnat to nejlepší z tohoto žánru. Jedním z jeho prvních představitelů je Nikdyuš.

Společnost Albatros Media nedávno představila svým čtenářům unikátní projekt s názvem Knihozem. Ten má za úkol nabídnout dětem ty nejhezčí pohádkové knihy a jejich rodičům pomoci s vhodným výběrem v rámci této kategorie. 24. května dorazila ke knihkupcům a také do všech dětských domovů zásilka prvních dvanácti kouzelných příběhů. Jedním z nich byl titul Nikdyuš, úvodní díl nové magické série, jejíž autorkou je Jessica Townsendová.

Název Nikdyuš evokuje tajemno. Vzbuzuje zvědavost. Ani sama hlavní hrdinka knihy Morrigan, dcera významného politika Corvuse Crowa, dlouhou dobu neví, že takový pojem vůbec existuje. Ve skutečnosti má trochu jiné starosti. Nejposlednější den věku se kvapem blíží a ona má plné ruce práce s tím, aby napravila neštěstí, která napáchala. Je totiž prokletá. A všechny prokleté děti mají na sklonku Nejposlednějšího dne, ve svých dvanácti letech, zemřít.

Vážená paní Maloufová,
mrzí mě, že neumíte pořádně bruslit.
mrzí mě, že jste myslela, kdovíjak dobrý to není nápad, jít si zabruslit, i když je vám asi milion let a máte křehké kosti, které mohou prasknout, když trochu zafouká.
mrzí mě, že jste si zlomila kyčel. To jsem nechtěla. Doufám, že se rychle zotavujete. Přijměte prosím mou omluvu a uzdravte se brzy.

S upřímným pozdravem
Morrigan Crowová

Morrigan žije ve Velké Vlčině, největším ze čtyř států tvořících Zimořskou republiku. Tato země se nepodobá ničemu, co znáte. Lidé zde věří v kouzla. Jak by taky ne, když stále řeší problémy s draky, trolly a nedostatkem diviny, což je vlastně jakési synonymum pro magii. Ale vraťme se zpět k Nikdyuši. Jak jste možná uhodli, Morrigan v Nejposlednější den věku nakonec nezemře. Těsně předtím totiž obdrží nabídku, která se neodmítá. Před krvelačnými Honci z kouře a stínů ji uchrání její nový patron – Jupiter North.

„Lezou za námi!“ vykřikla Morrigan.
Jupiter se ušklíbl, ale neohlédl se. „Ale dlouho nepolezou. Tam, kam letíme, za námi Honci nemohou.“
„A kam letíme?“
Dorazili na nejvyšší část věže, právě když okázalý ohňostroj dramaticky vyvrcholil a noční oblohu prozařovaly výbuchy červených, zlatých, modrých a nachových petard.
„Letíme domů, Morrigan Crowová.“ (str. 84)

Na místě, kde draky nehubí, trollů se nikdo nebojí a většina smrtelníků Zimořské republiky o něm neví, začíná hlavní hrdinka žít svůj nový život. Utajený pátý Svobodný stát Nikdyuš jí má alespoň na nějakou dobu nabídnout svá ochranná křídla. Předtím ale bude muset zvládnout čtyři těžké zkoušky, aby se stala členkou elitní Divinské společnosti a nemusela se tak obávat vyhoštění. V cestě však stojí celá pětistovka dalších uchazečů s výjimečnými schopnostmi, jeden policejní inspektor a pořád častěji slýchá také o podivném Divomorovi…

Celý příběh, až na drobné výjimky, je veden z pohledu Morrigan a postupuje chronologicky. Já po knize zatoužila především kvůli tomu, že má údajně potěšit všechny fanoušky mého oblíbeného Harryho Pottera. Pokud byste ale hledali nějakou podobnost mezi těmito dvěma tituly, tak jen s hodně přivřenýma očima. Najdete tu magii, rodinou odvrženou mladou hrdinku a dlouhou dobu nevýrazného hlavního záporáka. Zde však podobnost končí. Nikdyuš vám nabídne čistě smyšlený svět, v němž vůbec nikomu nepřijdou zvláštní mluvící megakočky, létající deštníky nebo živé lustry. Nepotkáte v něm nikoho, kdo mává hůlkou a pronáší kouzelné formule. Naopak se setkáte s jedinci různých nadání – někteří umí andělsky zpívat, jiní zase rychle běhat nebo létat na dracích, a pak jsou tu i úplně obyčejní lidé.

Ačkoliv se jedná o autorčinu prvotinu, jde o poměrně zdařilý počin. Vzhledem k jejímu zaměření na mladší věkové kategorie však neočekávejte žádné hluboce propracované, komplikované postavy či nějak zásadně spletitý děj – tedy minimálně ne v tomto dílu. To ale neberte jako negativum, protože výsledkem tak jako tak zůstává velmi čtivá kniha, u níž na nudu nepomyslí ani malí, ani velcí. Já osobně bych ovšem docela uvítala, kdyby byl text doplněn alespoň několika ilustracemi. Ty v něm bohužel zcela chybí. Je to docela škoda, protože už sama obálka, krásně barevná, tajemná a ve spojení s názvem velmi zvláštní, doslova láká k návštěvě tajuplného světa. Toho se vám sice dostane, ale zbytek už zůstává na vaší fantazii.

Knihu tvoří především její autor. U překladové literatury má však velikou váhu také její překladatel. Nikdyuš pro nakladatelství Albatros přeložil Vladimír Medek, mimo jiné překladatel již zmíněného Harryho Pottera. Pokud jste Harryho četli, možná i tady poznáte jeho „rukopis“. Popisované události bohatě rozvíjí představivost a fantazii a navzdory mnoha novým názvům a věcem, o nichž jste nikde jinde neslyšeli, se velmi rychle zorientujete. Zdali však bude autorka schopná dosáhnout stejné úrovně, jíž dosáhly knihy o brýlatém čarodějnickém učni, to se dozvíme až v následujících dílech. Zatím k tomu má nakročeno velmi slibně.