Ekonomie není nuda

kovandaobrazek
Proč dostávají hezcí lidé nižší úroky na půjčce? Proč hraje v barech hlasitá hudba? Na tyto i další otázky odpovídá s pomocí ekonomů ve své knize Lukáš Kovanda.

Lukáš Kovanda je ekonom a žurnalista, zástupce šéfredaktora ekonomického týdeníku Profit, píše pro časopis Týden a přednáší na Národohospodářské fakultě VŠE v Praze. Jeho v pořadí již třetí kniha Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé vyšla v letošním roce v nakladatelství BizBooks.

Kniha má podtitul Kapitoly z populární ekonomie. Pop-ekonomie se zabývá „populárními“ tématy a nabízí odborné odpovědi na takové otázky, jako například proč jsou obézní dívky svolnější k rizikovému sexu.  Autor knihy přednáší kurz pop-ekonomie na Vysoké škole ekonomické, a v úvodu této učebnice vysvětluje, proč kniha vznikla.

„Jde mi totiž o to, popularizovat závěry pop-ekonomického výzkumu, tedy popularizovat odborné práce a jiné spisy těch ekonomů, ale i dalších badatelů, kteří se zabývají „populárními“, „šťavnatými“ tématy, a začlenit tato témata do určitého kontextu a širších souvislostí.“ (str. 14)

Proč je vzduch zadarmo a panenství drahé je rozděleno do několika částí. Každá kapitola obsahuje doporučenou literaturu k danému tématu a současně i slovníček s ekonomickými pojmy, které se v kapitole probíraly. V první části jsou výzkumy zaměřující se na Intimní ekonomii. V jednotlivých črtách se tak čtenář například dozví, jaký vliv má menstruace na nákupy žen, nebo proč metrosexuálové vydělávají více peněz. Druhá část se jmenuje Jak výnosně žít a dozvíte se v ní, proč je lepší nezaokrouhlovat ceny, když se něco snažíte prodat. Třetí část Triky byznys-kliky vysvětluje, proč hraje v barech hlasitá hudba a jaký vliv má barva očí na pití alkoholu. Ve čtvrté části Oceň to! autor pomocí výzkumu mimo jiné zdůvodňuje, proč je vzduch zadarmo, ale drahokamy nikoliv. Pátá část Umělci. Modelky. Ekonomicky dává odpovědi i na to, proč některé modelky berou drogy, zatímco jiné se raději věnují charitě. Makroparadoxy, šestá část, vysvětluje například proč je nákup drahých vín investice. Poslední dvě části Jsme lidi (ne ekonomové) a Ekonomické příběhy nabízejí odpovědi na to, proč lidi tolik zajímá, kolik vydělávají ostatní, nebo jaký má vliv antikoncepční pilulka na pracovní trh.

Přestože se jedná o kapitoly z ekonomie, tak i laik díky čtivě napsanému textu pochopí jednotlivé odborné termíny a zároveň se díky výběru témat nebude nudit. Lukáši Kovandovi se povedlo spojit vědní obor a každodenní problémy do zábavné a poutavé knihy. Škoda jen, že předkládané studie jsou především ze zahraničí, což však není autorova chyba.

Ukázka z knihy

Obézní dívky (alespoň na Západě) dobře vědí (třeba prostřednictvím četby „cosmočasopisů“), že na trhu s „vážnými“ partnery jsou znevýhodněny – studie udává, že s každým nárůstem BMI indexu, neboli ukazatele míry nadváhy (hmotnost lomená druhou mocninou výšky), o jediný bod klesá jejich šance na vážný vztah o šest procent. Nabízejí se tak spíše na trhu se sexuálními partnery.

Je známo, že hrozby plynoucí z rizikového sexu (akt bez použití kondomu, anální styk) jsou větší pro ženy než pro muže, neboť dámy (a hlavně dívky) jsou například náchylnější k nákaze pohlavně přenosnou chorobou. A zde právě větří „díru na trhu“ obézní dívky – co postrádají na fyzické přitažlivosti, to kompenzují svolností k rizikovému sexu; bývá to jejich jediná šance mít sexuální styk s atraktivním mužem. Muži nezřídka kývnou – díra na trhu je holt díra na trhu. A štíhlé dívky se diví…(str. 35)

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeProč je vzduch zadarmo a panenství drahé
Kapitoly z populární ekonomie

Kovanda, Lukáš

BizBooks, 2012

Napsat komentář