Indie – záhadná kráska se šrámy na duši

mahler-nahled
Indie je zemí mnoha tváří. Je velkolepá a přitom chudá. Její minulost nese jména mocných maharadžů i bolestné vzpomínky na to, jak se stala lavičkou pro Evropany. Je protknuta silným kořením a barvami. Vše v ní voní, i slova. Stačí je jen vyslovit… Šamí. Kadálí. Tamál.

Indie a pouze Indie je hlavní hrdinkou cestopisu Indický hlavolam Zdeňka Mahlera, který poprvé vyšel v padesátých letech minulého století. Letos ho znovu vydalo nakladatelství Jota jako už klasické dílo české literatury. Zdeněk Mahler totiž zkusil nastínit na dvě stě třiceti dvou stranách celou zemi s jejími zvyklostmi, zajímavostmi, myšlením, minulostí i současností. Místy úspěšně, místy méně.

Jak lépe uvést Indii než jejím objevením? Zdeněk Mahler pro efektní úvod sáhl do minulosti k muži jménem Vasco da Gama, který pro Indii znamenal počátek všech změn. Úvod je to bezesporu působivý, protože pod heslem „Jak nám ten pokrok ale letí“ se Mahler téměř ihned dostává přes Napoleona až k současným leteckým společnostem. Pak začíná seznamování se s Indií a jejím rozmanitým životem.

Na čtenáře čekají zážitky z tržnic, všudypřítomní turističtí průvodci, popis nádhery paláců i zoufalé bídy, například topení trusem. Zdeněk Mahler dává dostatek prostoru jak vzhledu Indie, tak i mentalitě lidí a jejich filozofii. Život ve městě, život v okrajových částech i písečných pustinách, to vše vystihuje s poetičností, místy až pohádkovostí. Ve svých popisech je velmi detailní. Snaží se čtenáři zpřístupnit každý kout, který navštívil i jídlo, které ochutnal. Zaznamenal všechny úsměvné zajímavosti, takže lze v jeho cestopisu najít i to, jak se vlastně jede na slonovi. Celým cestopisem se prolíná taktéž minulost, ve které dostávají prostor osobnosti jako Mahátma Gándí či Džaváharlál Nehrú.

Zdeněk Mahler se patrně snaží přiblížit základní historii země čtenářům co nejjednodušeji, a proto jsou všechny jeho výlety do minulosti beletrizovány do podoby drobných povídek, obsahujících často prvky dobrodružné literatury. Základní fakta tvoří pouze kostru příběhu. Pokud si knihu bude číst někdo, kdo o Indii neví téměř nic, jistě pro něj bude tento způsob zajímavým nástinem dramatických dějin země, který zaujme a pobaví. Nicméně, pokud už čtenář o Indii něco málo ví, je toto zpracování až na škodu, protože je velmi povrchní.

Současně nelze přehlédnout jisté antipatie autora ke všem možným náboženstvím. Ať už představuje Alláha či jiného boha, z jeho slov čpí uštěpačná kritika.

Zdeňkovi Mahlerovi se nedá upřít to, že je působivým vypravěčem. Jeho líčení Indie je barvité a květnaté. Dokáže být přesvědčivě sugestivním. Mumraj indických tržnic z knihy přímo křičí, prolínají se zde vůně i chutě, stromy a keře pod jeho zpracováním téměř poeticky šelestí. Na druhou stranu, místy se nedokáže ubránit zbytečné rozvleklosti.

Nejen Indie je zemí protikladů, i cestopis Zdeňka Mahlera má své klady a zápory. A stejně jako Indie tvoří zvláštní celek, který se musí zažít. Někomu se bude líbit, někomu ne, ale obohatí o spoustu nových zážitků.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeIndický hlavolam

Mahler, Zdeněk

Jota, 2012

Napsat komentář