Chytré středy: Aby vám neuplavalo mejdlo – Ivan Pilný, Jana Kolářová

aby vám neplavalo mejdlo
Co si myslet o dnešní uspěchané době? Přinášíme vám ukázku z knihy, jejíž autoři se zamýšlejí nad finanční gramotností, politikou, konzumem a jinými velmi aktuálními tématy.


Žijeme své životy na dluh? Nemáme peníze na dovolenou, na vánoční dárky, novou televizi? No a? Půjčíme si. Vzápětí zjistíme, že nemáme na splácení. Nadáváme. Je to ale chyba zaměstnavatele nebo státu, že máme malé platy. Nadáváme. Máme moc práce. Máme málo práce. Nadáváme. Naše politická scéna je prolezlá korupcí. Nadáváme. Proč jsou teď lidé tak často nespokojeni? Je to dnešní dobou? Zastihl nás společenský pokrok nepřipravené? Podívejme se s autory na nepalčivější otázky současnosti bez příkras, ale s humorem a nadhledem. Přestaňme nadávat a jednejme. Začít můžeme hned – třeba dobrou náladou.


Knihu Aby vám neuplavalo mejdlo vydalo nakladatelství BizBooks

 

Vykořisťovatelé a vykořisťovaní?

Vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci jsou oblíbeným tématem už od dob Marxe. Podnikatelé si navíc a mnohdy oprávněně stěžují na obraz podnikatele využívajícího bezpracný zisk z podezřelých aktivit. V Čechách je mohutně podporován médii. Stránek a televizních pořadů věnovaných zlodějům a podvodníkům je podstatně víc než těch, v nichž se mluví o těch poctivých. Neškodí připomenout si pár zásad zdravého rozumu:

Mzda pracovníků se nezvýší utlačováním těch, z jejichž prostředků je placena.

Spolupráci lidí neposílíš posilováním nenávisti.

Nedostaneš se z problémů, když utratíš víc, než vyděláš.
Jsou podniky a zdůrazňuji, že i u nás, kde spolupráce mezi oběma „antagonistickými“ skupinami je ideální. Lidé nechodí do práce, ale pracovat, práce je baví. Jejich zaměstnavatelé se snaží vytvořit takové podmínky, aby se jejich zaměstnancům v práci líbilo, kopali za svůj podnik, byli na něj pyšní. Nemusí jít jen o rodinný podnik, kde je to vlastně dáno. Je jednodušší takové souznění vytvořit ve firmě, kde pracují lidé podobných zájmů, vzdělání i schopností. Mezi modrými a bílými límečky to může být těžší, ale určitě to jde, vzpomeňte si, jak byli lidé hrdí na „svoji“ Škodu, ČKD, Poldi nebo české sklárny.

Je snazší říci, kudy cesta nevede. Nemám nic proti odborům, ale určitě proti odborovým funkcionářům. Zpolitizují každý problém a horem dolem se derou do parlamentu, nejlépe do evropského. Členská základna jim slouží jako nástroj, jak tohoto cíle dosáhnout, jinak jsou funkcionářům zájmy zaměstnanců a jejich problémy ukradené. Populismus vítězí.

Desítky paragrafů v zákoníku práce „chránící“ zaměstnance také nebudou to pravé ořechové. Budeme-li chránit nemakačenky, odnesou to všichni, nejen zaměstnavatelé.

Jak dojít k řešení? Každý, kdo pracoval s lidmi, ví, že nejméně fungující a nejkratší motivace jsou peníze. To, co si z firmy odnášíte domů, je samozřejmě důležité, ale ne jediné, co vás v ní drží. Podstatné je okamžité ocenění toho, co se vám povedlo, možnost dalšího postupu a vzdělávání, dobré pracovní podmínky.

Můžete zaměstnance motivovat i podílem na firmě. Je řada úspěšných podniků, jejichž majoritními akcionáři jsou zaměstnanci. Cukr ovšem sám o sobě nemůže fungovat, nějaký ten bič je nutný. Ten, kdo se veze nebo podnik poškozuje, škodí všem. Důležitá je včasná a otevřená komunikace i o nepříjemných záležitostech. Ne vždy se daří, ale lidé mají raději jistotu než dohady.

Pokud patříte mezi ty, kteří svému šéfovi závidí auto, můžete přece vykročit na stejnou cestu a začít podnikat sami. Každý, kdo to někdy zkusil, rychle mění názory na „bezpracné“ zisky. Mít „své jisté“ má stále v očích mnoha lidí přednost.

Podniku, kde vaši šéfové jezdí v kabrioletech obklopeni blondýnkami a bodyguardy, se raději vyhněte. Do pekel dojedou bohužel nejen oni, ale vy s nimi.

Podnikání je, když…

O tom, jak podnikat, co je důležité, jak se stát a zůstat úspěšným podnikatelem, byly napsány stohy knih a popsány tuny papíru. Jako obvykle bývá skutečnost jednodušší, obtížné ovšem je potřebných pár pravidel důsledně respektovat.

Začněte u sebe. Podnikat znamená vzít osud do svých rukou. Jít za svým snem, nenechat se odradit překážkami na cestě. Nemusí se nám to povést napoprvé, je dokonce pravděpodobné, že se tak nestane. Klidně se otřepte a jděte na to znova, jen nesmíte opakovat stejné chyby. Je důležité si uchovat zdravý selský rozum a vnímání reality. Pokud prověrka na realitu vašeho záměru ukáže, že nemůže vyjít, opusťte své plány raději dříve než později. Ušetří vám to spoustu peněz a ztraceného času. Každý projekt je jako letadlo. Potřebuje křídla, aby vzlétl, ale také podvozek a kolečka, aby bezpečně přistál na zemi. Počítejte s tím, že bez ohledu na text a původ vašeho diplomu se budete muset celý život učit. Dobrá zpráva je, že při podnikání to děláte za své peníze, a proto to jde rychle.

Stoupáme a padáme s lidmi. Dříve nebo později budete muset s někým spolupracovat, někoho vést a zaměstnat. Hledejte lidi s tahem na branku, s chutí střílet góly. Zkušenost je důležitá, ale bez potřebného nadšení a motivace nic nedokáže. Hledejte lidi s interní motivací, s motorem uvnitř. Souhlasím s Ivo Tomanem a názvem jeho knížky, kterou jsem křtil: „Externí motivace je jako smrad, stejně rychle vyprchá“. Hledejte lidi ochotné a schopné se učit stejně jako vy. Musíte se s nimi dorozumět, měli by mít stejnou „krevní skupinu“.

Mluvíte-li jeden čínsky a druhý česky a navíc se neslyšíte, běží vaše záměry jako rovnoběžky, které se nikdy neprotnou.

Důležité je prostředí, ve kterém se se svým podnikáním pohybujete. Tvoříte jej vy se svými výrobky a službami, vaše konkurence a potřeby vašich zákazníků.

Často se setkávám s lidmi, kteří mají úžasný nápad, konkurence neexistuje, ale bohužel jejich produkt nikdo nechce a nepotřebuje. Má-li váš výrobek konkurenci, a to se dříve nebo později určitě přihodí, i když jste po kratičkou chvíli sami na trhu, hledejte nějakou odlišnost. Nemusí to být vždycky jenom cena. Nejdůležitější jsou ovšem potřeby vašich zákazníků. Dají se i uměle vyvolat, ale stojí to obvykle spoustu peněz a vy je nemáte. Zamyslete se nad tím, co dělal váš zákazník čtvrt hodiny před tím, než si váš výrobek koupil, jaká skutečná potřeba jej k tomu dohnala. Nepotřebujeme osmimilimetrové vrtáky, ale potřebujeme pověsit obraz na zeď. Přemýšlejte o tom, co očekávalo zákazníka poté, co si váš výrobek koupil. Co se mu líbilo, čemu nerozuměl, co si musel dokoupit nebo nahradit. Tyhle úvahy vás možná dovedou k úplně nové představě, jinému výrobku nebo službě.

Pravidla úspěšného podnikání se vejdou na korespondenční lístek. Nezapomeňte na to, že úspěch podnikání se měří penězi, které vám každý den, měsíc, rok zbydou v kapse. Nerozhodují o něm vysněné byznys plány s hromadou špatně podložených čísel, ale momentální stav vašeho účtu.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeAby vám neuplavalo mejdlo
Přišel čas protřít si zrak a pohlédnout realitě do tváře

Pilný, Ivan

BizBooks, 2013

Chytré středy: Aby vám neuplavalo mejdlo – Ivan Pilný, Jana Kolářová - DISKUZE

Počet reakcí: 1
  1. Oleg Masopust napsal:

    Neskutečný škvár! Vřele nedoporučuji.

Napsat komentář