Žába na prameni v Rolničce

pizduch-nahled
Co znamená sedět jako žába na prameni? Proč tam vlastně sedí, na co čeká? A jak přišli ježci ke svým bodlinkám? Poslední zimní čtení v Rolničce dětem přineslo odpovědi nejen na tyto, ale i další netradiční otázky.

Pro únorové čtení Klub knihomolů rodinného centra Rolnička byla vybrána kniha Kdo zachrání Pižďucha? Jedná se o titul plný moderních, nenásilně poučných bajek. Blíže jste se s ním mohli seznámit prostřednictvím naší recenze. Čtení z této knihy bylo koncipováno tak, že děti si poslechnou dvě bajky, čeká na ně povídání o nejrůznějších úslovích spojené s krátkou hrou a na závěr si zkusí vymyslet vlastní pohádku a rovnou ji zaznamenat do „knížky“.

První pohádka, kterou si děti v rámci čtení v Rolničce ve zkrácené verzi poslechly, se jmenuje Jak se žába nestala princeznou. Vypráví o žábě, která si moc přála, aby ji políbil krásný princ a ona se tak změnila v krásnou princeznu. Vymyslela proto plán, kterak prince nepropást – usadit se u pramene studánky, neb princ zmožený lovem jistě zamíří k vodě pro osvěžení. Co na tom, že ostatní zvířátka neměla kde uhasit svou žízeň…

Kdo-jinemu-jamu-kopa_ukazka

Ukázka z knihy Kdo jinému jámu kopá…

S žábou na prameni to málem dopadlo špatně. Ovšem jak už to v pohádkách bývá, i tato měla dobrý konec. A frazém žába na prameni posloužil jako můstek pro krátkou aktivitu. Nakladatelství Práh vydalo již dvě knihy plné frazeologismů – Kdo jinému jámu kopá…Kdo se směje naposled… Každé ustálené slovní spojení doprovází výstižná ilustrace. Děti účastnící se čtení si mohly i tyto dvě knihy prohlédnout. Kromě toho měla pořadatelka čtení připraveny obrázky a děti zkoušely odhalit, jaký frazém obrázek zachycuje. Některé odhalily snadno (např. byla tam hlava na hlavě), jiné slyšely poprvé v životě (kutna mnicha nedělá). Obrázek s vyděšenou postavičkou, která nechce jít do lesa, uvedla druhou pohádku s názvem Pohádka o strašpytlovi ježkovi.

Věděli jste, že kdysi ježci neměli bodlinky? Kdepak, byly to vystrašené kuličky s kožíškem, na které si kdekdo troufl – jako na ježečka Vildu. A protože se na tu nespravedlnost trnité keře nemohly dívat, rozhodly se Vildovi pomoci a ze svých trnů mu ušily brnění. Jenže statečnost není jen v brnění, ale i v srdci, a proto musel Vilda podniknout výpravu do temného lesa a dokázat tak, že si svůj obleček zaslouží.

Kdo-zachrani-Pizducha_1Kdo-zachrani-Pizducha_2

Po dočtení pohádky následovalo tvoření. Děti mají bohatou fantazii, co tedy zkusit, jestli nevymyslí nějaký příběh? Třeba jak beruška přišla ke svým tečkám, proč mají prasátka zakroucený ocásek, nebo cokoli dalšího? Děti dostaly vystříhané obrázky z časopisů, tvrdé papíry a mohly se pustit do výroby své vlastní knížečky. Některé (především ty mladší) se rozhodly jen pro výrobu jednoho obrázku-koláže, jiné děti si vytvořily svou vlastní pohádkovou knížečku. Jednu z nich si můžete prohlédnout na fotkách níže a ukrátit si tak čekání na další čtení, které se uskuteční 27. března 2017.

pohadka_1

pohadka_2pohadka_3pohadka_4

pohadka_5

Doporučení:

Související knihy

zobrazit info o knizeKdo zachrání Pižďucha?

Onder, Jan – Onderová, Zuzana

Agentura KRIGL, 2016

zobrazit info o knizeKdo jinému jámu kopá
Lehko i vážný slovník pořekadel, přirovnání a přísloví

Novotná, Anna - Votruba, Jiří

Práh, 2013

zobrazit info o knizeKdo se směje naposled…

Novotná, Anna

Práh, 2016

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>