O výchově a vzdělávání v první republice

narodni_skolstvi
Unikátní publikace nakladatelství Academia čtenářům přibližuje fungování tzv. národních škol v období první Československé republiky v kontextu dobových sociálních i národnostních otázek.

Editory publikace „Národní“ školství za první Československé republiky, kterou vydalo nakladatelství Academia v edici První republika na konci roku 2018, jsou Tomáš Kasper, Dana Kasperová a Markéta Pánková. Tomáš Kasper, působící na katedře pedagogiky a psychologie na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, se zaměřuje na problematiku dějin školství, vzdělávání a výchovy. Na téže instituci působí Dana Kasperová, která přednášela na univerzitách v Marburgu, Miláně, Postupimi a dalších. Nakonec Markéta Pánková je ředitelkou Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze. Vystudovala historii a sociologii na Masarykově univerzitě v Brně, ve své výzkumné činnosti se pak soustředí na problematiku dějin školství, vzdělávání a výchovy. Dlouhodobě se zajímá o život, dílo a odkaz J. A. Komenského.

Kniha „Národní“ školství za první Československé republiky se zaměřuje na analýzu vývoje vzdělávacích cílů a obsahů obecných a měšťanských škol. Zkoumá funkci „národního“ školství coby prostředku řešení národnostních a sociálních otázek v oblasti mnohonárodnostního Československa v období první republiky. Kromě toho, že autoři diskutují nad problematikou výchovy v demokratickém státě, otevírají i téma vztahů mezi školstvím a církví. Dále v historickém kontextu řeší v současné době stále populárnější otázky postavení žáka ve škole, používaných vyučovacích metod a vzdělávání žáků s tělesným či mentálním postižením (v aktuální terminologii jde o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami).

Publikace čtenářům zprostředkovává nejen interesantní dobový obraz školství za první Československé republiky, ale poskytuje i povědomí o tom, která témata byla v diskuzích o tehdejším školství živá. Čtenář zjišťuje, že problematiky, které učitelská veřejnost řeší, zůstávají od doby první republiky přibližně stejné, změnil se pouze jejich obsah. Například zatímco v období první republiky bylo vzdělávání žáků s různými druhy postižení spíše nerudovskou otázkou (tedy „Kam s nimi?“), v současné době v této souvislosti řešíme vhodné metody a kompetence učitelů pro inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zatímco ve zkoumané době se otázka práv žáků ve velkém řešit teprve začínala, v současné době se množství pedagogů potýká spíše s tím, že veřejnost sice řeší práva žáků, ale často opomíjí jejich povinnosti.

Knihu „Národní“ školství za první Československé republiky doporučuji především čtenářům, které zajímají dějiny školství z odbornějšího hlediska. Obohacujícím čtením však bude i pro ostatní čtenáře, které zajímá, co a jak se v této době na školách učilo.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knize„Národní" školství za první československé republiky

Kasper, Tomáš – Kasperová, Dana – Pánková, Markéta

Academia, 2018

Napsat komentář