Fyzika a chemie v pokusech

vedec
Zákonitosti fyziky a chemie se mnohdy dost těžce pamatují. Nechcete si je vyzkoušet v praxi? Budou pro vás srozumitelnější a ještě se při tom pobavíte!

Poučky jsem si vždy lépe zapamatovala, když jsem je viděla „naživo“. Už Jan Ámos Komenský propagoval školu hrou a jeho myšlenky platí dodnes. Při studiích jsme na kolejích nezáživné biflování proměňovali v zábavnou prezentaci, kterou jsme si v paměti snáze zafixovali. Na stejném principu „funguje“ i tato kniha.

Naučná knížka Malý vědec 2 obsahuje pokusy přehledně rozdělené do těchto oblastí: pohyb, setrvačnost, síly akce a reakce, gravitace, kapaliny, vzduch, světlo, zvuk, sledování změn, elektrický proud a magnety. Můžete si zábavnou formou ověřit platnost zákonů z těchto oblastí.

U každého pokusu je rozepsáno, co si máte nachystat. K jejich provedení budete potřebovat úplně obyčejné předměty, jako je sklenice, papír, talíř, lepicí páska, igelitový pytlík, špendlík, nůžky, mince, lepidlo, pravítko, plastelína, vajíčko, baterka, hliníková folie (alobal), gumička, ručičkové hodinky, projímadlo, svíčka, plechová krabice či nádobka s vodou. Nebudete je tedy muset těžce shánět, jelikož téměř všechny bývají v běžných domácnostech. Poté se dočtete, jak pokus probíhá – stručně a přehledně v několika bodech. Následuje popis toho, co se stane – například voda vteče do sklenice, svíčka zhasne, ve světle na zdi se objeví proužky a podobně. Nechybí vysvětlení, proč se tak děje. U některých pokusů je navíc ještě přidán další nápad, jak lze experiment obměnit.

Každý pokus je doplněn o názorné barevné obrázky, které ho výstižně zobrazují. Obrázky jsou vtipné a jednoduše zachycují prováděný experiment. Ilustroval je Miroljub Milutinović Brada.

Některé pokusy jsem doma hned vyzkoušela. Mohu tedy potvrdit, že fyzika a chemie s touto knihou může být opravdu zábavná. Některé z pokusů připomínají spíše kouzelnické triky nebo zábavu na party než vědecké bádání.

Knihu bych doporučila žákům základních škol, kteří mají chuť být malými vědci nejen v chemické a fyzikální laboratoři, ale i doma.

Autorem knihy je Tomislav Senćanski. Pokud se vám bude experimentování s knihou líbit, tak vás určitě bude zajímat, že jsou k dispozici první díl Malý vědec 1 a třetí díl Malý vědec 3. Všechny knižní tituly vydalo nakladatelství Computer Press v Brně.

Ukázka z knihy

Ukázka z pokusu nazvaného Krápníky v obýváku:

Dešťová voda rozpouští některé druhy kamenů. Někdy voda prosakuje do podzemních jeskyní a zanechává po sobě pevné zbytky. Během doby se z těchto zbytků mohou vytvořit krápníky – kužely visící ze stropu jeskyně. Zkus si vytvořit malý krápník, který bude vypadat jako ty z jeskyní.