Jak (pře)žít s dětmi?

dite-cte
Generace rodičů a dětí jsou od sebe značně vzdálené, a tak je občas těžké najít společnou řeč. Určitě se vám stalo, že byste vaše dítě daleko raději viděli hrát třeba kuličky, jako jste to ve vašem dětství dělali vy, než hrát počítačové hry. Dnešní tipy se zaměří na život té nejmladší generace.

Čtou děti? A pokud ano, tak kolik a co? Je zvláštní jak často tyto otázky okolo sebe slyšíme, ale ještě nikdy jsme na ně nedostali přesvědčivé, fakty podložené, odpovědi. Právě ty nabízí výzkum Knihovnického institutu Národní knihovny České republiky, jehož výsledky můžeme nalézt v nové knize České děti jako čtenáři v roce 2013.

České děti jako čtenáři v roce 2013

Autoři: Irena Prázová, Kateřina Homolová, Hana Landová, Vít Richter

Počet stran: 136
Vazba: brožovaná
Formát: 161 × 231 mm
ISBN: 978-80-7491-492-8
Doporučená cena: 249 Kč

Knihu České děti jako čtenáři v roce 2013 vydalo nakladatelství Host.

Čtou děti? Co čtou a kolik toho přečtou? Obstojí vůbec kniha a čtení v konkurenci nových médií? Nebo je pravda, že dnešní děti vlastně nečtou? Kniha přináší výsledky prvního reprezentativního výzkumu českého dětského čtenářství od šesti do čtrnácti let, který realizoval v letech 2013 a 2014 Knihovnický institut Národní knihovny České republiky. Výzkum se zaměřil jak na vztah dětí k četbě, tak na specifika čtenářského chování (jako je například vnímání čtení knih dětmi, frekvence čtení, žánrové preference atd.). Důraz byl rovněž kladen na analýzu rodiny a školy, jež mají na děti v tomto směru největší vliv. Zvláštní pozornost byla věnována také vztahu dětí ke knihovnám. Závěrem kniha shrnuje doporučení vyplývající z tohoto výzkumu, na jejichž základě by mohli rodiče, učitelé či knihovníci podpořit rozvoj dětského čtenářství.

Ukázka z knihy

Dětské čtenářství a čtenářská gramotnost jsou v poslední době tématy značně frekventovanými. Dětské čtení je předmětem zájmu rodičů, školy, knihoven, vydavatelů, knihkupců, ale také sdělovacích prostředků. Ačkoliv značné množství informací získáváme prostřednictvím televize a jiných audiovizuálních médií, není pochyb o tom, že čtení stále zůstává a v budoucnu nepochybně zůstane základní kompetencí pro všechny způsoby získávání znalostí a zpracování informací. Čtení je fakticky klíčem k mediální kultuře a čtenářská gramotnost podstatně ovlivňuje úspěšnost dítěte v celém vzdělávacím procesu.

Využívání tradičních dokumentů, jakými jsou tištěné knihy, časopisy, noviny a další typy tištěných médií, prochází působením informačních technologií rozsáhlými změnami, které mají vliv i na samotný proces čtení. Vedle dnes již samozřejmé televize je to v posledních dvou desetiletích především rozvoj internetu, vznik a využívání sociálních sítí, rozšíření sofistikovaných počítačových her a v dnešní době i rozmach elektronických knih, respektive rozšíření specializovaných zařízení pro četbu elektronických textů. Informační technologie podstatným způsobem proměňují lidskou komunikaci.

Přečtěte si rozsáhlou ukázku z knihy. Další informace o knize můžete také najít v našem speciálním článku.

————————————————

Druhá kniha, kterou si dnes představíme, je daleko úžeji zaměřená. Představuje totiž poruchu ADHD, tj. takzvanou hyperaktivitu. Co to vlastně znamená? A jak přistupovat k dětem, které se s hyperaktivitou potýkají? To vše se dočtete v nové publikaci Drahomíry Jucovičové Máme dítě s ADHD. 

Máme dítě s ADHD

Autorka: Drahomíra Jucovičová, Hana Žáčková

Počet stran: 264
Vazba: brožovaná
Formát: 140×210 mm
ISBN: 978-80-247-5347-8
Doporučená cena: 299 Kč

Knihu Máme dítě s ADHD vydalo nakladatelství Grada.

Publikace je zaměřena nejen na poznání, co hyperaktivita je, jak vzniká, jaké jsou její základní projevy a jak se tyto projevy mění v průběhu vývoje dítěte, ale zejména na praktické náměty a postupy, jak výchovně vést hyperaktivní děti a jak s nimi pracovat v rodině i ve škole tak, aby jejich znevýhodnění bylo co nejvíce eliminováno nebo alespoň zmírněno. Jejím záměrem je pomoci, aby přestaly být tyto děti vnímány jako „problém“. Vždyť včasné a správné výchovné vedení hyperaktivního dítěte může nejen zmírnit potíže, které tyto děti mají, ale některým i předejít. Cílem této knihy také je zprostředkovat poznání, že hyperaktivita nemá jen negativa, ale také svá pozitiva, jichž lze využít. Přináší všem rodičům a pedagogům naději, že projevy spojené s hyperaktivitou lze ovlivnit a kompenzovat tak, aby hyperaktivní dítě bylo v životě úspěšné a spokojené.

Ukázka z knihy

Dnešní doba přináší ve zvýšené míře stres a sním i zvýšenou úzkost, strach, potlačování emocí a spontaneity. To vše způsobuje vnitřní napětí, které může přejít až do chronického, stále trvajícího stavu. Člověk pak ani není schopen si své vnitřní napětí uvědomit, natož je uvolnit. Tento stav s sebou později přináší různé druhy psychosomatických obtíží, které se projeví například zvýšenou nemocností či alergickými obtížemi, a může ústit až v různé druhy kardiovaskulárních onemocnění. Klesá tak nejen výkonnost člověka, ale snižuje se také jeho odolnost vůči zátěžovým situacím a jejich zvládání. Snižuje se i schopnost radovat se ze života, čímž se život člověka stává chudším. Tyto potíže mají nejen dospělí, ale i děti – děti s ADHD mívají vlivem svých specifik tyto potíže ještě prohloubené.

Přečtěte si i zbytek ukázky z knihy na webu nakladatelství nebo se rovnou podívejte na další ukázku, kterou vám přináší přímo Klub knihomolů.


Nahlédněte do našich aukcí, kde najdete tu správnou knihu opravdu pro každého.

Myslíte si, že dnešní mladá generace málo čte? Napište nám svůj názor v komentářích.

Úvodní obrázek pochází ze serveru FreeDigitalPhotos.net.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeČeské děti jako čtenáři v roce 2013

Prázová, Irena - Homolová, Kateřina - Landová, Hana - Richter, Vít

Host, 2015

zobrazit info o knizeMáme dítě s ADHD
Rady pro rodiče

Jucovičová, Drahomíra – Žáčková, Hana

Grada, 2015

Napsat komentář