Zavítejte do Jeruzaléma četbou reportážního komiksu!

Jerusalem
Ocitl se na neznámém místě. Jak si poradí muž sám se dvěma dětmi na ročním pobytu v rozděleném Jeruzalémě?

Kanadský animátor Guy Delisle se podíval do neklidných míst naší planety díky zaměstnání své ženy. Ta pracuje u humanitární neziskové organizace nazvané Lékaři bez hranic (ve světě i v knize je označována zkratkou MSF). Guy Delisle je autorem cestovních deníků Šen-čen, Pchjongjang a Barma. Dalším autobiografickým dílem je reportážní komiks Jeruzalém. Letos byl poprvé vydán i u nás a to nakladatelstvím BB/art. Jedná se o první vydání v českém jazyce. V originále vyšlo již v roce 2011. Tuto knihu s podtitulem Rok v rozděleném městě vám představím ve své recenzi.

Kniha Jeruzalém byla oceněna na Mezinárodním komiksovém festivalu v Angoulême, kde získala hlavní cenu. Autor v ní představuje sám sebe jako cizince, který se moc dobře neorientuje v situaci v rozděleném městě, zmítaném znepřátelenými náboženstvími. Po příletu do hlavního města Izraele přiznává, že sám ničemu moc nerozumí, ale říká si, že když tu má strávit celý rok, nakonec něco pochopí… Židovsko-palestinský konflikt zasahuje tamním obyvatelům do života a s neskutečnými zákazy, příkazy a kontrolami se můžete setkat na každém kroku.

Guy Delisle necestuje do Jeruzaléma sám. Coby „táta na mateřské“ se stará o své dvě malé děti, kterým je zapotřebí vytvořit určitý režim. Tatínek Guy Delisle se role otce i maminky zmocňuje svědomitě. Situaci má o to těžší, že musí prozkoumávat nové prostředí a zároveň zajistit dětem adekvátní předškolní a školní vzdělávání, byť na úplně novém místě zeměkoule. Strávit rok v Jeruzalémě je pro něj obrovská změna ve srovnání se zeměmi třetího světa, v nichž dosud pobýval. Prozkoumává čtvrť, v níž bydlí, hledá dětská hřiště a obchody. Přitom se nachází ve změti velkých budov, kolem kterých se vrší hromady odpadků. Všude panuje zničující vedro, neexistují chodníky a na rozbitých ulicích vidí postávat auta. Sám se tímto prostředím trmácí den co den i s dětským kočárkem. Manželka pracuje ve vzdálenějších a nebezpečných oblastech, a tak se stává, že není i několik dní vůbec „doma“, ale třeba v prostředí pásma Gazy.

Kniha pro mne byla prostředkem k dokonalému seznámení se s životem v současném Jeruzalémě. Tento geniální komiks dokáže nahradit i sebepodrobnějšího průvodce. Autor ve svých ilustracích nešetří detaily a seznamuje čtenáře s tradicemi národa, významnými místy, zvyky i národnostním složením. To vše popisuje formou reportáže z vlastního pobytu, který i přes neutěšené poměry dokáže ztvárnit humorně a s nadhledem. V autorově podání jsem se často usmívala i nad situacemi, které ve skutečnosti mají k humorným hodně daleko. Guy Delisle podává svědectví o spoustě absurdit a zajímavostí, se kterými se během svého pobytu setkává. Ilustrace dotvářejí skutečnou atmosféru Jeruzaléma tak věrohodně, že jsem měla pocit, jako bych se v daných místech nacházela.

Více než třísetstránkovou publikaci protkanou svěžím humorem mohu jen a jen doporučit. K přečtení je vhodná nejen pro cestovatele, ale pro každého, kdo se rád vydá do cizí země alespoň touto cestou. A vůbec se nemusíte bát, že se vám do rukou dostane titul plný náboženských konfliktů, kterým nebudete rozumět. Spíš se dočtete mnohem víc o tomto rozděleném městě i o tom, jak v něm přežít.