S Karlem Čapkem Evropou

čapek
Knih, které představují Karla Čapka jako velikána naší literatury, bylo napsáno již mnoho. Co si ale představit tohoto autora jako nadšeného cestovatele a motoristu. Zdeněk Vacek vás provede téměř zapomenutou kapitolou, která významně ovlivnila i dílo velkého spisovatele…

Zdeněk Vacek, šéfredaktor časopisu GEO, sepsal nejen pro největší obdivovatele Karla Čapka knihu s velice jasným a výstižným názvem Za volantem s Karlem Čapkem. Pro nakladatelství Grada, které tuto novinku vydalo, připravil Vacek již dříve titul o B. J. Procházkovi –Dubé „Škodovkou na Sněžku i kolem světa“.

Celá kniha se dělí na dvě části. První představuje Karla Čapka jako motoristu a zároveň i majitele Škody Rapid a Popular. Vznikla na podkladě náročných rešerší a je skutečně nesmírně zajímavým pohledem do života Karla Čapka. Seznamuje čtenáře s Čapkovými prožitky i myšlenkami spojenými s jeho cestami i s důvody, proč si spisovatel oblíbil cestování autem.

Ukázka z knihy Za volantem s Karlem Čapkem

Jsem přesvědčen, že Karel Čapek si na automobilu nejvíce cenil právě možnosti zastavit se, kde je libo, na vlastní nezávazné a operativně měněné trase. Zpomalit v atraktivních úsecích, nebo naopak rychle překonat nezáživnou krajinu. Poprvé se o tomto svém poznání zmínil 5. srpna 1930 v dopise z Oravy Olze Scheinflugové: „Teď se dvojnásob těším do těch Alp, protože jsem si zvykl na auto a vidím, že člověk užije krajinu z auta nejlíp.“
Podle jejích vzpomínek během svých výprav do Alp ve druhé polovině 30. let „zastavovali snad stokrát za den“. Čapek se znovu a znovu skláněl nad kytičkami na svazích u cest. Na jednom z průsmyků se dokonce v mlze vzdálil od skupiny a ve svatém zápalu nad lišejníky a další vysokohorskou flórou si ani nevšiml, jak čas běží a že jej ostatní nervózně hledají.
Když navíc řidičské a servisní břímě převzal na svá bedra najatý šofér, stal se v Mistrových očích i vlastní skromný český automobil Škoda Popular již s definitivní platností vhodnějším prostředkem k poznávání „nepopsatelných krás tohoto světa“ než luxusní rychlíkové vagony.

Čtenáři zavítají i do Čapkova soukromého života, budou svědky jeho seznámení s Olgou Scheinflugovou. Vacek nezapomíná ani na konkrétní data a zachované dokumenty z Čapkova života. Budeme svědky svatby Čapka s Olgou, plánování jejich společné cesty přes Alpy.… Dozvíme se také, jací řidiči pracovali pro Čapka a proč se Olga Scheinflugová nechala raději vozit různými šoféry, byť měla oprávnění pro řízení aut.

Unikátnost této části publikace je především v tom, že se Zdeňku Vackovi podařilo popsat Karla Čapka z jiného úhlu, než jak jej už známe. Z takového pohledu, ve kterém byl šťastný a nadšený po boku milované Olgy, v blízkosti svých příbuzných či za volantem oblíbeného vozidla.

Poté, co Vacek v knize zmapoval život Karla Čapka, jako automobilového nadšence, vede čtenáře na tzv. Alpské retro dobrodružství, jak další část knihy nazývá. Absolvuje pečlivě připravenou, předem dobře naplánovanou hlavně jeho manželkou Petrou, která se cesty jí zúčastnila a pořídila fotografie pro tuto knihu. Vychází z cest, které absolvoval před lety i sám Čapek Na jedné z nich požádal Olgu o ruku, další se pak stala jeho poslední cestou objevující kus světa. Zkrátka Zdeněk Vacek zve všechny na takový „malý“ výlet, dlouhý 3.500km, při kterém spolu s ním projedete sedm alpských zemí.

Spolu s manželkou cestoval Zdeněk Vacek Škodou Rapid, autem starým sedmdesát let, jako doprovodné vozidlo se akce zúčastnila Škoda Fabia Comfort RS, novinka léta 2010, jíž cestovali rodiče Petry Vackové. Čtenáři mají k dispozici srovnání vozidel z pohledu řidiče, jejich jízdní vlastnosti i rozdíly a to včetně pohodlí či hlučnosti, jak je vnímaly posádky obou vozů.

A pak se již čtenáři mohou naplno ponořit do zážitků z této dlouhé, ale zajímavé a dobrodružné cesty alpskými státy. A že je o čem číst. Vždyť cestovat starým automobilem, po stopách velkého českého spisovatele, je již samo o sobě dobrodružstvím. A to nemluvíme o starostech i radostech, které jim toto auto připravilo – vše prožijete právě v této reportážní části knihy.

Ukázka z knihy

Jenže se startem to nebude tak úplně jednoduché. Zdržely nás netěsné kohouty benzínového vedení. Zřejmě povolila původní korková těsnění v jejich mosazném tělese, těkavé palivo viditelně odkapává na podlahu a do koberců se již vsáklo pár decilitrů. V takovém zápachu se nedá jet, nehledě na zdravotní závadnost a požární nebezpečnost, výfukové potrubí veden jen kousek od našich nohou. Nakonec nezbude, než si pomoci několika vrstvami mikrotenových sáčků, důkladně stažených tenkým vázacím drátem, používaným včelaři. Šoupě tak lze otvírat, aniž by prosákla kapička benzínu. Čpící koberce ovšem strkáme do zavazadelníku a podrážky bot se tak dotýkají přímo plechové podlahy a chvění „železného oře“ se znatelně přenáší do chodidel.
Startování se moc nedaří, což připisujeme na vrub zákonu schválnosti. Zdeněk se totiž chtěl předvést spolehlivostí svého stroje před Angličanem a Pánbůh jej za tu pýchu potrestal. Nebo je v tom něco víc? Auto totiž po pár metrech zhasne a po ručním pumpování benzínu opět ujede jen vzdálenost odpovídající objemu karburátoru. Takže honem domanévrovat rapid ke krajnici ještě na dohled brány kempu a znovu se ponořit pod kapotu.

Jak manželé Vackovi, tak i Karel Čapek s Olgou viděli stejná místa, jen s odstupem let. Porovnání se nabízí víceméně samo, a ani to není čtenáři v knize upřeno.

Kniha je plná informací, nevšedních zážitků, zajímavých fakt i emocí. Stává jedinečnou publikací, která je vhodná pro každého. A nemusíte být zrovna nadšencem motorismu….

Navíc v knize naleznete podrobné mapky, unikátní fotografie Karla Čapka, jeho příbuzných i Olgy Scheinflugové, jejich svatby, obrázky z jejich společných cest i tu fotografii, kterou mladoboleslavská automobilka údajně použila k propagačním účelům svých výrobků. Nechybí veškeré technické parametry, data o místech, která se při putování jen mihnou ani o těch, kde se novodobá výprava, putující po Čapkových stopách zastavila.

Na každé straně je navíc nahoře umístěná informace, na jakém místě cesty se v knize zrovna nacházíte spolu s cestovateli.

Oblíbený autor Karel Čapek nám už navždy bude osobně bližší a vzpomínkovou cestu zařadíme do zlatého fondu svých vzpomínek. Díky, Mistře, díky, rapide, díky všem za inspiraci, podporu a povzbuzení. „Nepopsatelné jsou krásy tohoto světa,“ povzdechl by si Karel Čapek.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeZa volantem s Karlem Čapkem
Neznámá cesta Karla Čapka do Alp, dvě škodovky a 3500 km sedmi státy

Zdeněk Vacek

Grada

Napsat komentář