Konec starých (literárních) časů

Patricny_Konec starych literarnich casu
Říkal jsem si, že ten název nelze použít, protože ho použil už Vladislav Vančura pro knihu a po něm ještě tým, který dělal film…

Jenže – proč?
Každý den přece končí nějaké staré časy, každý den visí někde plakát Dnes naposled. A kromě toho, že to někdo použil, na to si už dneska nehrajeme, že?
Čekalo se, že knihu zlikviduje televize, promění ji čtečky a audioknihy, o internetu nemluvě. Ale nestalo se tak.

Co se stalo?

  1. Knih je příliš mnoho. Všichni píšou a těch píšících bude za chvíli víc než těch, co čtou.
  2. Velcí hráči, to myslím nakladatelé, distributoři a knihkupci se spojují do čím dál větších celků, prý je to dobré pro lidi…

Víte někdo, co to je tzv. zalistování? To jsou peníze, poplatek, který platí výrobce obchodním řetězcům za to, že v nich vůbec smí být, že oni ve svých obchodech jejich zboží umístí na dobré místo, do výše zraku. Takže řetězce inkasují nejen marži, nejen podíl na zisku, ale inkasují i za to, že to které zboží vystaví. Chytré, viďte? Geniální, pochvalují si akcionáři řetězců. Výrobce cáluje ještě dřív, než cokoliv vydělal.
No a tohle zalistování už tak funguje i v knihách, v řetězcích knihkupeckých – vždyť kniha je také prý jen zboží… Už jsou na vystavování oficiální ceníky. Nikdo nepozná, jestli je kniha dobrá, nebo špatná, proč taky. Kritika už dávno neexistuje a těch pár lidí, co o psaní a literatuře něco vědí, si to řeknou mezi sebou. Ale na těch nezáleží, kdepak, těch je jen hrstka.
Příliš mnoho knih, nesnesitelné množství psaní a řetězce s jediným měřítkem úspěchu, (zisk), to jsou důležité příčiny konce starých časů v knihách.

Ale ne, není to ještě to hlavní, nejdůležitější.

  1. Hlavní je, že vyhrály ženy. A nejde a nešlo o zápolení v hokeji či tenisu, ani o vítězství. Daleko víc žen než mužů kupuje knihy, daleko víc žen čte a dnes myslím i víc žen píše.

Ženy zkrátka převzaly žezlo i otěže literatury a muži – krom obchodníků – se sami odsunuli na vedlejší kolej, mimo mísu.
Co všechno se muselo stát a stalo od tých čias, kdy muži psali skoro všechny knihy a stvořili i všechny ženské postavy, to ponechám k zodpovězení jiným. Mám k tomu jen pár poznámek pod článkem.
Literatura, královna, byla vždycky něčím a nějak „ohrožená“.
No, teď tedy odkládá brnění a obléká košilku a sukni.
Proměna literatury začíná.
Co přinese, bůh suď.
Nebo spíš bohyně?

Konec článku

Několik poznámek k tématu:

Napadlo mě – co když umění není nekonečné? Co když umění má hranice? Co když umění je jako nějaká obří nádoba, která má stanovený – myšlený? – objem? Co když ten objem byl už naplněn a teď jsou ti, co nemají načteno, znovu okouzleni „novými“ (a úžasnými) starými ariely či azurity, co se stanou bestsellery už v roce vydání! Co se s nimi stane za rok? Inu, za rok, to už budou legendou! Nebo v propadlišti. Přitom některé i počítačem psané knihy jsou díky finančním injekcím do propagace bestsellery opravdu.
Co se například jen paní Alenka R. nasnažila, aby sjednotila menší knihkupce! – „Když se nedohodnete, ti velcí vás slupnou jak malinu,“ říkala jim a už je to tady. Jestli ještě najdete knihkupce s vlastním názorem, kterému jeho knihkupectví odpovídá, pozlaťte ho. Jiní malí či menší zase zakládají spolky, ale většinou jen ti, co spolu mluví, jiné prý k sobě nepustí. Snad zůstanou na chvíli ještě alespoň antikváři, snad.
Za onoho času platilo jako určité ocenění „mít načteno“. Sečtělost platila a patřila ke všeobecnému vzdělání, k základním znalostem. Něco jako že elektřina může být nebezpečná, i když není vidět, že auta jezdí na benzín, cukrovka roste na poli a v zimě může i napadnout sníh.
O míře sečtělosti se diskutovalo a některé žánry z ní byly vyloučeny.
Tak by mě zajímalo, co je dnes místo toho. Té sečtělosti.
Když píšu o konci tvorby, zejména psaní, pak začátky toho konce jsou možná někde v Americe 19. stol. Ano, v té „svobodné“ zemi začalo sešněrovávání autorů jakousi nepsanou dohodou majitelů a redaktorů „magazínů“, časopisů, jak o tom podrobně píše Jack London v knize Martin Eden. Kam to glajchšaltování dospělo, dokládá kniha R. Ruarka Medojedky, kde je ono vynucování pravidel představováno jako cosi pozitivního. Skutečným machrem na spolupráci s těmi nejbohatšími byl A. Hailey, ale to sem nepatří. Potom se beletrie rozdělila na žánry (thriller, detektivní) a každý z nich si stanovil pravidla a vedlo to až tak daleko, že první dáma detektivky, Agatha Christie, musela být vyloučena z „klubu“, neboť porušila jedno z „pravidel“. Jaké? Inu – vrahem nesmí být detektiv sám. Josef Škvorecký si z toho dělal srandu a na každé „pravidlo“ napsal detektivku – porušení (Hříchy pro pátera Knoxe).
Dnes, kdy dvacetiletí píáři koučují a mentorují a na vysoké škole se studuje, jak napsat titulek, tvůrčí psaní je učební předmět, uvažuju si hezky u sklenky vína o drzosti těch, kdo píší osnovy, a směju se, protože drzé čelo lepší než poplužní dvůr, a nevadí, že poplužní dvůr už není a neví se, co to bylo, vždyť ani já to přesně nevím.
Ale samozřejmě že televize sebrala knihám jejich obrovskou a kromě radia neohrozitelnou popularitu, sledovanost, chcete-li. Jenže – on si to už jen málokdo pamatuje u nás a za oceánem, kde byla televize dřív, ještě míň. V zemích, kde vládly diktatury, ještě sláva knih nějakou dobu fungovala, uměle, v uzavřeném systému společnosti.
Končí i překladatelé, je tu nejpřesnější internetový překladatel na světě a vůbec – je jen otázka času, kdy angličtina nahradí esperanto a konečně – sbohem, Babylone, zmatení jazyků!
O co jsme těmi řetězci, obchoďáky apod. jako lidi přišli? O rozmanitost, různorodost. Rozmanitost je drahá, tvrdí franšízy. Zvláštní je, že přírodě se to ještě nedoneslo.
Ať chceme, nebo ne, umění už bylo. A ten konec (psaní) byl nenápadný – začalo to striktním psaním na objednávku. Po cca šedesátých letech, kdy „experimentování“ propadli i solidní autoři a nastalo vystřízlivění a návrat k tomu starému dobrému a k ohledům na čtenáře. Ohled na čtenáře, sdělnost, probírám jinde. Ale učit se psát ve škole, je to dobré? Není? Autor, zvl. mladý, je tu od toho, aby dělal chyby. A z těch chyb on i další se učil. Ale třeba to tak probírají.
Pro malé země je tu ještě další průser – ve jménu ekonomiky, a to se zvláště týká kultury, se může zahltit knižní, hudební a další trh světovou produkcí a na místní autory už pak nezbývá ani místo, ani zájem… Možná, ale hlavně – díla autorů z malých zemí se nedostanou ven. Na tom by někdo musel mít zájem.
Další poznámky k tématu – a že jich je! – na vyžádání.


Martin Patřičný

Martin PatricnyAutor je výtvarník-dřevař, vypravěč. Řemeslu se vyučil soukromě u svého strýce řezbáře a soustružníka dřeva. Za totality pracoval v dělnických profesích, např. jako dřevorubec, skladník, řidič. Od roku 1988 se plně věnuje výtvarné práci se dřevem. Byl spoluautorem scénáře a průvodcem 26 díly velkého televizního dokumentu Kus dřeva ze stromu – Nadace Dřevo pro život, režie Bedřich Ludvík, ČT 2/ 2008, 2009. V roce 2000 s Václavem Větvičkou a Hanou Hegerovou vyhlásili Den stromů, původně Den stromů a dřeva, 20. 10. 2000 poprvé. Národní muzeum je podpořilo výstavou Den stromů (M. Patřičný, J.  Michálek). Patřičný má za sebou přes sto výstav v tuzemsku, např. 1993 – Rudolfinum, Praha, 1995 – Lichtenštejnský palác, HAMU, 1998 – Obecní dům a Národní muzeum v Praze, 2002 – Akademie věd… Pravidelně vystavuje na Světě knihy. Pro For Arch připravil dvě rozsáhlé výstavy o dřevě. V zahraničí vystavoval mj. v roce 2003 v Haagu a Naardenu, 2006/7 – Salon Nezávislých, Paříž, (Německo, Rakousko, Dánsko, Švédsko, Belgie, Itálie) a mimo Evropu roku 2008 v Torontu – North York Centre Library. Martin Patřičný vydal tyto knihy: Pracujeme se dřevem (v roce 2017 vyšlo 5. vydání), Dřevo krásných stromů (tři vydání), Monografie (2009), Kus dřeva ze stromu poznání (s Bedřichem Ludvíkem), Všecky krásy dřeva (2014), Jako v nebiPatřičná Čítanka (2014), Velká kniha o dřevě (2016). Od roku 1998 uspořádal řadu „Dřevěných večerů“ – diskusních i hraných s poesií a živou hudbou v Národním muzeu v Praze, Městské knihovně Praha a dalších městech ČR. Autorovi nedávno vyšla nová kniha Akord a jiskry.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeJako v nebi

Patřičný, Martin

Agentura KRIGL, 2012

zobrazit info o knizePracujeme se dřevem
Základní příručka

Martin Patřičný

Grada, 2010

zobrazit info o knizeVelká kniha o dřevě

Patřičný, Martin

Universum, 2019

zobrazit info o knizeVšecky krásy dřeva
Patřičný, Martin

Grada, 2014

zobrazit info o knizeKus dřeva ze stromu poznání

Patřičný, Martin - Ludvík, Bedřich

Edice České televize, 2011

zobrazit info o knizePatřičná čítanka

Patřičný, Martin

Jonathan Livingston, 2014

zobrazit info o knizeAkord a jiskry
Povídky

Patřičný, Martin

Brána, 2021

zobrazit info o knizePatřičný. Monografie

Patřičný, Martin

Jonathan Livingston, 2014

zobrazit info o knizeTajemství dřeva

Patřičný, Martin

ISMC Bohemia, 2018

Napsat komentář