Recenzia: Bjørn Berge: Země, které zmizely: 1840–1975

zeme-ktere-zmizelynahled
V novembri 2019 vyšla vo vydavateľstve Kniha Zlín pozoruhodná publikácia z pera nórskeho architekta Bjørna Bergeho, ktorá doslovne detektívnym pátraním krok po krôčiku odhaľuje historické súvislosti a deje, odohrávajúce sa na pozadí krajín, ktoré dnes už neexistujú.

Niektoré štátiky prežili iba pár dní, iné boli vitálnejšie a vydržali vzdorovať nepriazni osudu niekoľko desiatok rokov. Samozrejme je treba podotknúť, že „dĺžka ich života“ bola silne závislá od svetových mocností. Svetoví lídri, preto štátiky dotovali štedrými finančnými injekciami, ale častokrát ich (ne)existencia bola priamo podmienená vojenskou podporou. Preto je čítanie o štátoch, v ktorých viedli zástupné vojny vtedajšie mocnosti mnohokrát čítaním neľahkým – lebo tam, kde zasahuje armáda doslovne cez stránky publikácie tečú potoky a potoky krvi, ktorú často ani zem nedokáže pohltiť.

Umne graficky spracovaná publikácia vás na 239 stranách zavedie na dobrodružnú púť naprieč všetkými kontinentami a rozhodne sa pri „historickom cestovaní“ nudiť nebudete. Skôr naopak budete vášnivo hltať stránku za stránkou. Kniha je totiž silne návyková a je písaná veľmi zaujímavým štýlom, a pri každom historickom pozastavení vás Berge s príslovečnou štipkou humoru presvedčí, že zakladať štáty veru nie je žiadna veda. Niekedy k tomu stačí vypiť pár drinkov v bare, inokedy treba o jeho existencii presvedčovať svetových štátnikov, ktorí ho nevedia na mape sveta nájsť.

Berge je okrem iného aj vášnivým filatelistom, a tak je každá kapitolka o dnes už prachom zabudnutých krajinách dotvorená do dokonalosti filatelistickou raritou – známkou, ktorú tá či oná krajina v istom období vydávala. To by nebolo až tak neobvyklé, veď každý z nás v mladosti zbieral známky a má podnes albumy starostlivo odložené na presne určenom mieste. A veru tiež sa v nich často nachádzajú známky štátov, ktoré nedávno zanikli (čisto medzi nami, som námatkovo jeden z nich doma prelistoval a čudujte sa svete našiel som ich hneď niekoľko: ZSSR, NDR, SFRJ a v neposlednom rade aj naša spoločná domovina ČSFR už žiaľ neexistuje). Berge však vlastní originály týchto známok a zbiera známky z každej krajiny a z každému režimu, ktoré na svete vyšli po vydaní prvej poštovej známky v Anglicku v roku 1840.

Bergeho kniha nie je cestopisom a autor rozhodne varuje, aby sa po dobrodružstve dychtiaci čitatelia radšej do opisovaných zaniknutých štátov radšej ani nepozreli. No veru neviem ako to autor myslel, ale mňa rozhodne „navnadil“ a „posunul“ na tú úroveň, že keď budem po odznení tejto corona krízy niekde v blízkom alebo vzdialenom prihraničí, tak sa určite na niektoré miesta pozriem. Najbližšie mi to vychádza z môjho rodiska vzdušnou čiarou, ísť sa kuknúť na pár dní do mestečka na brehu Jadranského mora – konkrétne do malebného Terstu. Ako tvrdí Jan Morrisová, ktorú autor cituje:

„Celý život jsem se snažila poznat mnoho měst, aby o nich později mohla psát. A pochopila jsem, že zvláštní historie Terstu a jeho ožehavá poloha z něj dělá jeden z nejzajímavějších návštěvnických cílů počátku dvacátého prvního století“.

Komu by sa ale veľmi obsažné informácie zo svetových dejín (vrátane vysvetliviek), ktoré autor podáva čitateľsky pútavou formou v zhutnenej forme málili, môže obratom siahnuť po obsiahlom zozname použitej literatúry, ktorú vydavateľstvo Kniha Zlín vhodne v závere publikácie doplnilo o zoznam literatúry dostupnej v českom a slovenskom jazyku a ďalšou odporúčanou spisbou.

Berge tak dáva v závere svojej publikácie čitateľom do ruky pádny argument v tom, že pátranie po krajinách ktoré zmizli zo svetových máp a atlasov nekončí po zatvorení poslednej kapitoly a uložení tejto skvelej knižky do poličky. Práve naopak, obsiahly poznámkový aparát núti čitateľa vhrnúť všetky svoje zvyšné sily na ďalšie bádanie o krajinách, ktoré už neexistujú. Urobte to tak ako ja a nebudete ľutovať, pretože dobrodružná púť za poznaním nikdy nekončí…