Komunikace ve společnosti 21. století

mas.komunikace
Média nás obklopují na každém kroku. Jak ale fungují? A jaký mají vliv na naše vnímaní světa? Na tyto i další otázky týkající se mediální komunikace odpovídá následující publikace.

Kniha Lukáše Urbana, Josefa Dubského a Karola Murdza Masová komunikace a veřejné mínění vyšla v roce 2011 v nakladatelství Grada. V úvodu autoři předznamenávají myšlenku celé knihy, která ji charakterizuje:

Informační a komunikační technologie s sebou přináší nejenom nepopiratelné možnosti, ale i určitá nebezpečí. Dokáží rozšiřovat hranice lidské svobody a životní horizonty lidí, stejně jako dokáží ovládat, manipulovat s názory a emocemi svých uživatelů, respektive konstruovat takové verze reality, které mají potenciál (nepřipravené) publikum přesvědčit o „pravdě“ svých autorů či sponzorů a stát se kolektivními příběhy. Stejně dobře jako mohou média sloužit, tak mohou i panovat; té druhé polohy je dosahováno zejména v atmosféře strachu a při nedostatečném stupni vědění. (str. 10)

Učebnice je rozdělena do tří přehledných částí. První část nese název Společnost, média a masová komunikace a jejím autorem je Lukáš Urbana, který přednáší sociologii na Policejní akademii ČR. Tato část se zabývá především masovou a mediální komunikací z pohledu společenských věd. Přináší základní definice, které s problematikou souvisí. Čtenář se dozví, jak se komunikace z pohledu vědy rozlišuje, jaké jsou její charakteristické rysy a jak vypadá komunikační schéma, které tvoří osu celého textu. Dále je vymezena masová komunikace, druhy médií, jejich funkce a problematika mediální tvorby.

Druhá část se jmenuje Veřejné mínění. Pochopení tvorby veřejného mínění je, vzhledem k tomu, že se s výzkumy veřejného mínění setkáváme čím dál častěji nejen ve zpravodajství, velice poučné. Autorem této části je Josef Dubský, který pracoval jako sociolog v několika vědeckovýzkumných institucích, které výzkumy provádějí. Součástí textu je i ukázka výzkumu veřejného mínění v praxi.

Část třetí, nazvanou Vliv médií na konstrukci bezpečnostní reality, vytvořil sociolog Karol Murdza, jenž se problematice dlouhodobě věnuje.  Tato část definuje mediální násilí a podrobněji se zaměřuje na kriminalitu v médiích, negativní genderové stereotypy, rasismus i korupci v médiích.

Celá kniha je doplňována citacemi odborníků, jež se médii zabývají. Současně jsou v textech pro lepší pochopení vloženy tabulky či doplňující boxy. A pro odlehčení jsou zařazeny kreslené anekdoty s tematickým zaměřením na probírané téma.

Masová komunikace a veřejné mínění je velmi zajímavá kniha, která po přečtení nabízí mnoho otázek a inspiruje ke kritickému myšlení o významu médií v každodenním životě. Už proto bych ji doporučila nejen studentům, ale i laikům, kteří se o tuto oblast zajímají.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeMasová komunikace a veřejné mínění

Urban, Lukáš - Dubský, Josef - Murdza, Karol

Grada, 2011

Napsat komentář