Bohatá historie opery

Dejiny opery
Opera je dodnes živá a oblíbená, i když příliš mnoho nových děl nevzniká. Čím to je, že si zachovala své kouzlo až do současnosti? Velkolepé dějiny opery osvětlí kniha Carolyn Abbateové a Rogera Parkera.

Dějiny opery zasvěceně rozebírají mnohá díla největších skladatelů, od Monteverdiho a Händela přes Mozarta a Verdiho až po Wagnera, Strausse, Pucciniho, Berga či Brittena. Autoři čtivě líčí i společenské, politické a literární pozadí opery, ekonomické souvislosti a neustávající polemiky, které vývoj opery po staletí doprovázejí. Ústředním tématem knihy je zkoumání napětí – mezi hudbou a slovy, mezi postavami a pěvci –, které operu oživuje a sytí. V polemické závěrečné kapitole autoři zkoumají problém, kterému opera čelí v posledním půlstoletí, kdy prakticky nevznikají žádná nová operní díla, a pokud ano, obvykle nenaleznou trvalé místo v repertoáru. Přesto je poselství této knihy oslavné. Většina dnes živých a oblíbených operních děl sice vznikla v Evropě v hluboké minulosti, opera jako umělecká forma je však i nadále neobyčejně životaschopná a podnětná. I nadále lidi fyzicky, psychicky, emocionálně i intelektuálně proměňuje a vyjadřuje lidskou zkušenost způsobem, kterého žádná jiná forma umění nemůže dosáhnout.
Vychází ve spolupráci s nakladatelstvím Argo.

 

Dějiny opery

Posledních 400 let
Autoři: Carolyn Abbateová, Roger Parker
Přeložil: Robert Novotný

Počet stran: 656
Vazba: pevná s přebalem
ISBN: 978-80-7363-700-2
Doporučená cena: 998 Kč

Knihu Dějiny opery vydalo nakladatelství Dokořán v edici Mimo edice.

 

Ukázka z knihy

Opera je druhem divadla, kde postavy – většina nebo všechny – většinou nebo po celou dobu zpívají. V tomto smyslu očividně není realistická a po značnou část jejích čtyřsetletých dějin ji lidé považovali za exotickou a divnou. Navíc opera pro divadla i pro publikum bývá až absurdně drahá. Společnost vlastně s nesmírnými výdaji na operu odjakživa měla potíže. Proč ji tedy tolik lidí tak vášnivě miluje? Proč věnují život tomu, že v ní účinkují, píší o ní a dívají se na ni? Proč někteří operní fanoušci cestují po světě, aby viděli to či ono nové představení nebo slyšeli oblíbeného zpěváka, a platí za toto pomíjivé privilegium obrovské sumy peněz? A proč je opera jedinou formou klasické hudby, která si nadále získává nové publikum navzdory tomu, že široký proud nových děl, který jí kdysi dodával životní sílu, se za posledních přibližně sto let ztenčil na úzký pramínek? (str. 17)

Přečtěte si celou ukázku.

 

Roger Parker

Roger Parker (* 1951) je anglický muzikolog působící v Londýně, věnuje se mimo jiné kritickému vydávání partitur Donizettiho oper. Stejně jako Carolyn Abbateová je autorem dalších knih věnovaných opeře, např. průvodce Verdiho operami nebo průřezového díla Remaking the Song: Operatic Visions and Revisions from Handel to Berlioz (Zazpívat nově: tradiční a netradiční pohledy na operu od Händela po Berlioze).

Informace byly čerpány ze stránek nakladatelství Dokořán.

 

Carolyn Abbateová

Carolyn Abbateová (* 1956) studovala muzikologii na Yaleově a Princetonské univerzitě. Učí na významných univerzitách, má za sebou rozsáhlou badatelskou a publikační činnost. Dějinám opery se věnovala i ve svých dvou předchozích knihách Unsung Voices (Nezpívané hlasy) a In Search of Opera (Hledání opery).

Informace byly čerpány ze stránek nakladatelství Dokořán.


Nakladatelství Dokořán vzniklo v roce 2001 a dosud vydalo více než 600 titulů, z nichž asi 1/3 tvoří překlady z angličtiny, francouzštiny, němčiny, holandštiny, čínštiny, italštiny, polštiny a ruštiny. Od počátku se zaměřuje na populárně-naučnou a odbornou literaturu s výběrovými přesahy do kvalitní beletrie a poezie. Snaží se vydávat tituly nejen zajímavé, ale i profesionálně vyrobené.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeDějiny opery
Posledních 400 let

Abbateová, Carolyn - Parker, Roger

Dokořán, 2017

Napsat komentář