Lucas Cranach starší, všestranný umělec a blízký přítel reformátora Luthera

Lucas-Cranach
Lucas Cranach starší se zapsal do dějin jako neobyčejně plodný malíř, mědirytec a kreslíř pro dřevořezby, jehož mistrovská díla se v hojném počtu dostávala na naše území, kde významně ovlivňovala další umělce.

Autorkou publikace Lucas Cranach a malířství v českých zemích (1500–1550) je Magdaléna Nespěšná Hamsíková. Tato česká historička umění vystudovala dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde své studium ukončila diplomovou prací Desková malba 15. a 16. století z bývalé klášterní obrazárny v Oseku a následně disertační prací Recepce díla Lucase Cranacha st. v malířství 1. poloviny 16. století v Čechách a na Moravě. Hlavní oblastí jejího vědeckého zájmu je evropské malířství, sochařství a architektura středověku a novověku. Její monografii věnovanou Lucasovi Cranachovi vydalo nakladatelství Lidové noviny v roce 2016.

Lucas Cranach starší je jednou z nejvýznamnějších osobností zaalpské renesance. Byl současníkem Albrechta Dürera, malíře, grafika a teoretika umění, který je označován za mistra nejvyššího řádu, měnícího středověk v renesanci. Lucas Cranach byl velmi činným malířem, mědirytcem a kreslířem pro dřevořezby. Stal se dvorním malířem a chráněncem saských kurfiřtů a přítelem některých humanistických vzdělanců i náboženských reformátorů, z nichž nejvíce známé je jméno Martina Luthera. Jako autor dřevořezeb byl nepostradatelný pro ranou reformátorskou propagandu. Charakteristický erb se znakem okřídleného hada získal Cranach od saského kurfiřta Bedřicha III. Moudrého, jenž jej povýšil do šlechtického stavu.

Kniha Magdalény Nespěšné Hamsíkové sleduje dílo Lucase Cranacha staršího v kontextu daném odrazem jeho tvorby v českých zemích. Jde o téma, jež autorka zpracovala ve své disertační práci a následně upravila tak, aby (dle úvodu ke knize) oslovila i širší okruh zájemců o umění doby, v níž krystalizovaly klíčové myšlenky mající dopad na celou společnost. Obrazový doprovod je založen na zprostředkování jednak vrcholné kvality Cranachových děl, jednak na srovnáních, která názorně ukazují způsoby percepce, dílenskou praxi a práci se vzory jeho následovníků v Čechách.

Ačkoli téma knihy je velmi úzce zaměřené, autorka jej pojala komplexně a vytěžila z něj možné maximum. Čtenář je seznámen kromě samotného jádra práce (tedy s přehledem o díle umělce Lucase Cranacha staršího a o recepci jeho díla v prostředí českých zemí první poloviny 16. století) i s tím, jak byl Cranach pojímán v prvních životopisech i v pracích novodobých historiků umění. Tato problematika je shrnuta v kapitole „Metodické přístupy k dílu Lucase Cranacha st.“. Samotnému malíři a recepci jeho díla u nás se věnují kapitoly „Osobnost a dílo Lucase Cranacha st.“ a „Ohlas děl Lucase Cranacha st. v Čechách a na Moravě“.

Text knihy je velmi čtivý a nabitý zajímavými informacemi, které ocení především čtenáři, zapálení do dějin umění. Ačkoli fakta v knize uvedená pochopí a přijmou i ti, kteří dějiny umění nestudovali, přeci jen je třeba mít nějaký základ znalostí. Celé vyprávění je doprovázeno bohatým obrazovým doprovodem, nádherně ilustrujícím Cranachovo mistrovství. Díky němu se titul stává nejen cenným zdrojem vědění, ale i klenotem čtenářovy knihovny, kterým stojí si čas od času zalistovat pro potěchu oka.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeLucas Cranach a malířství v českých zemích (1500–1550)

Nespěšná, Magdaléna Hamsíková

Nakladatelství Lidové noviny, 2016

Napsat komentář