Redakce z(a)tracených

zdroj:http://www.sxc.hu/photo/29122
Debut kanadsko-anglického spisovatele se nesnaží ukázat novináře jako intelektuály, kteří jsou světaznalí a všemu rozumí. Právě naopak. Nebojí se své hrdiny představit jako slabé, nevyrovnané jedince, jež se snaží radit světu, ale před vlastními problémy raději utíkají.

Samotný název románu Imperfekcionisté dokonale vystihuje jeden z nejčastějších triků novinářů – používání vysoce „erudovaných“ výrazů, jejichž užití je téměř univerzální a splňuje hlavní účel, působit na čtenáře chytře a znale.

Bývalému novináři Tomovi Rachmanovi se podařilo vytvořit mozaiku jedenácti příběhů o nedokonalých novinářích, která sklízí úspěch po celém světě a jež byla přeložena do dvanácti jazyků. Deník New York Times dokonce Rachmanovy Imperfekcionisty označil za osmý nejlepší bestseller roku a produkční společnost Brada Pitta se podle nich chystá natočit film.  U nás román vydalo nakladatelství Host.

Imperfekcionisté nás zavedou do prostředí mezinárodního, anglicky psaného deníku, jehož název se nikdy nedozvíme. Již od svého založení v padesátých letech jsou noviny prodělečné a stále se potýkají s čím dál většími finančními problémy. Příchod internetu situaci deníku zhorší, a ve vzduchu začne viset otázka, jak dlouho bude vycházet…

Přestože se jedná o autorovu prvotinu, Rachmanovy literární vlohy jsou patrné na každé stránce. Dokáže nenásilně klouzat mezi několika časovými rovinami a ve svém románu nešetří humorem. Na rozdíl od mnohých autorů se nesnaží svým hrdinům vkládat do úst bezobsažné fráze, ale nechá je promlouvat osobitým jazykem. K tomu, aby Rachman dokázal navodit atmosféru jedné z nejzajímavějších evropských metropolí, nepotřebuje několikastránkové popisy, bohémství Říma se mu daří zaznamenat jakoby mimochodem.

Každý z jedenácti krátkých příběhů má svého jedinečného hrdinu, jenž se potýká s vlastní existencí a problematickými vztahy. Setkat se můžete například s vysloužilým novinářem, který si nechce přiznat, že už pro něj v novinách není místo; zákeřným válečným reportérem, jenž dokáže pomocí slovíček s lidmi manipulovat, jak se mu to hodí; finanční ředitelkou, která pod tvrdou slupkou ukrývá zranitelnou ženu toužící po lásce; nebo s autorem nekrologů, jemuž smrt dcery změní život od základů.

Rachmanovi hrdinové nejsou skvělí novináři na svém místě, ale spíše skupinka průměrných či dokonce podprůměrných zaměstnanců, jimž příliš nejde ani tak o kvalitu článků, jako o zachování si svého místa s vynaložením minimálního úsilí.

Tato kniha je zajímavá nejen po stránce obsahové, ale také z hlediska jejího rozčlenění. Přestože je rozdělena do jedenácti kapitol, příběh je díky autorově mistrné práci propojen jemnými detaily, a také prostřednictvím několika posledních stran u každé kapitoly. Tyto listy se věnují chronologickému vývoji deníku a umožňují nám tak lépe pochopit, jak se noviny dostaly do nynější finančně vypjaté situace.

Imperfekcionisté jsou výjimečný román, jehož hrdinové jsou více tragičtí než komičtí , a mají mnoho společného s „obyčejnými“ lidmi, od kterých by se tak rádi chtěli odlišit. Jejich potíže jsou na ně až příliš lidské, a proto si s nimi neví rady.

Nelze však přehlédnout, že samotné postavy jsou značně prototypní – šéfredaktorka, která se k zaměstnancům chová nadřazeně, neurotický editor nebo přestárlý novinář doufající v zázračný článek, jenž ho opět donese na výsluní titulní strany. I přes tento fakt se Rachmanovi podařilo vytvořit kvalitní knihu, jež svou přímočarostí právem zaujala čtenáře po celém světě.

 

Ukázka z knihy

Lloyd zavěsí a začne rázovat po pokoji, vyhlédne z okna, poklepe nehty na sklo a pátrá v paměti po jakémkoliv užitečném zdroji. Jenže už mu nezbývá moc času. Bude si muset vystačit s tím, co má – vypotit text založený na jediné informaci, vycpat ho vatou o Gaze a modlit se, aby to prošlo. Sedne si k psacímu stroji a napíše článek. Když vytáhne list, drží v ruce tu nejchatrnější konstrukci, jakou kdy vytvořil. Odloží papír. Žádné citace, nic.

Strčí do stroje čistý list a začne nanovo – napíše článek, jak se sluší a patří: plný citací, dat, počtu jednotek, diskusí ve vládě, transatlantického nepřátelství. Zná své řemeslo – veškeré formulace jsou hypotetické, na bázi možného, mýdlové bubliny. Všechny vymyšlené zdroje jsou citovány „pod podmínkou zachování anonymity“, jsou to „úředníci blízcí významným osobám“ nebo „odborníci obeznámení s problematikou“. Žádná jména. Čtrnáct set slov. Spočítá si, kolik mu to vynese.  Dost na to, aby zaplatil nájem.  Dost na to, aby koupil Jérômovi slušnou košili. A vzal Eileen na skleničku. (str. 30)

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeImperfekcionisté

Rachman Tom

Host, 2013

Napsat komentář