Naučte se používat svou zrcadlovku

dig
Máte doma digitální zrcadlovku? A umíte s ní zacházet? Michael Freeman vám ve své nové knize vyzradí spoustu fotografických tajemství.

DSLR – naučte se používat digitální zrcadlovku je nová encyklopedie fotografa a spisovatele Michaela Freemana, kterou u nás koncem srpna 2012 vydalo nakladatelství Zoner Press. Jedná se o přepracované a doplněné druhé vydání. Ve stejném nakladatelství vyšly už dříve Freemanovy knihy Očima fotografa, Myslete jako fotograf a Dobrá fotografie.

Kniha je rozdělena do čtyř barevně odlišených kapitol – Digitální snímání, Zpracování fotografie, Editace obrázku a Předávání, ty se dále dělí na spoustu podkapitol, na téměř tři sta stranách je tedy informací více než dost.

Digitální snímání

První kapitola se zaobírá vznikem digitálních zrcadlovek, popisuje konkurenční boj na trhu mezi tradičními velkoprodejci elektroniky Sony a Samsung a odborníky na fotoaparáty Canon a Nikon. Autor vidí v této soutěži velké plus, protože právě díky tomu, že se tyto firmy neustále předhánějí, vznikají pořád lepší a lepší produkty, což spotřebitelé jistě ocení.

Hned po povídání o prvopočátcích digitálních zrcadlovek přichází na řadu technická stránka věci, tzn. několik schémat a obrázků fotoaparátů, aby si čtenář připomněl, jak je zrcadlovka poskládaná a jak funguje. Další podkapitola je poměrně rozsáhlá, věnuje se totiž důležitému tématu, a to, jak správně vybírat objektivy. Fotograf si musí vždy uvědomit, jaké vlastnosti má tělo fotoaparátu, jaké má jím vybraný objektiv a hlavně musí vědět, co a jak chce fotit. Autor vám vysvětlí, proč brát ohled na velikost čipu, jaké jsou výhody a nevýhody širokoúhlých a zoom objektivů, jak funguje stabilizace obrazu a proč používat filtry.

Vzhledem k možnostem dodatečného nastavení vyvážení bílé a úpravy barevných odstínů na počítači nejsou už při digitálním fotografování příliš potřebné barvené filtry. Nicméně jsou tři druhy filtrů, které mají pořád svůj význam: UV filtry, polarizační a neutrální přechodové filtry. (str. 17)

Pokud toužíte po technických informacích, budete nadšeni, je jich tu totiž plno. V podkapitolách Senzor, Procesor, Vývojové trendy v oboru čipů, Měření expozice, Citlivost a šum, Vyvážení bílé, Zábleskové jednotky a v mnoha dalších se dozvíte vše, co potřebujte vědět, abyste dokonale ovládli svůj fotoaparát. Na konci kapitoly Digitální snímání Freeman připomíná, že je potřeba správně vybrat nejen fotoaparát a příslušenství, ale i brašnu, ve které ho budete nosit. Pro inspiraci přiložil několik fotografií různých tašek a kufříků.

Zpracování fotografie

Máte v počítači krásnou fotku, vytisknete si ji a ona už vůbec nevypadá tak krásně jako na monitoru? Buď máte špatnou tiskárnou nebo chybně nakalibrovaný monitor (tzn. špatně nastavené barvy). S tiskárnou vám Freeman nepomůže, zato s kalibrací ano. Kalibrace je totiž první krok k tomu, abyste mohli na svém počítači vůbec fotografie barevně upravovat. Autor proces popisuje jak pro systém Windows, tak pro Mac.

V současné době se hodně diskutuje o tom, do jakého formátu je nejlepší fotit. Naprostá většina profesionálních, a nejspíš i neprofesionálních fotografů vám řekne, že nejlepší je formát RAW. A proč tomu tak je? Data a nastavení se při fotografování v RAWu ukládají odděleně, to znamená, že později v počítači máte přístup k originálním datům v maximální bitové hloubce, které je váš senzor schopen. RAW má ovšem i několik mínusů. Na jeho zpracování potřebujete speciální program, spoustu času a také místa na paměťových kartách, protože jedna fotka v RAWu zabere mnohem více místa než ta samá v JPEGu. Tomu, jak nastavit ten správný software, jak provádět základní i pokročilé úpravy, věnuje Freeman několik stran.

Editace obrázku

Určitě to také znáte. Vyfotíte krásný kostel, ale v rohu vám téměř perfektní obrázek hyzdí rezavá cedule, nebo se vám kostel zničehonic naklání na stranu jak šikmá věž v Pise. Ani jedno z toho ovšem není důvod k zoufání, s šikovným programem se několika kliknutími zbavíte všech nedokonalostí. Kapitola Editace obrázku není věnovaná jen opravám, ale i trikům, jak fotku vylepšit, popřípadě úplně změnit.  Při prohlížení některých úprav si říkám, že je Michael Freeman kouzelník, ale to není pravda, kouzelníci totiž svá kouzla tají, Freeman ne, ten je ochotně a srozumitelně prozrazuje.

Určité druhy barev jsou v našich myslích zakódovány lépe než jiné, což znamená, že je lépe rozlišujeme a bezpečně posuzujeme, zda jsou správné… Jsou známé jako paměťové barvy, protože jsou uloženy v naší vizuální paměti. Přirozeně hrají velkou roli při editaci obrázku, jelikož představují bezprostřední klíč k hodnocení správnosti barev ve fotografii. (str. 188)

Předávání

V poslední části knihy se autor zabývá formátem sdílených fotografií, jejich kvalitou, různými typy médií, prodejem, publikací a autorským právem. Na stranách 242-245 prezentuje své vlastní webové stránky, ale i stránky dalších známých profesionálních fotografů. U každého z nich je domovská stránka jejich webů. Kdo z vás si rád prohlíží, popřípadě i nakupuje fotografie, tak tady má perfektní seznam těch nejlepších.

Digitální obrázky existují v jistém druhu prázdnoty – jako digitální soubory jsou přístupné pouze skrze počítač a jsou použitelné, pouze když je buď vytisknete, nebo je pošlete jiným osobám, které si je prohlédnou. (str. 227)

Úplný konec knihy tvoří Glosář a Rejstřík, kam se můžete podívat, když nebudete nějakým pojmům rozumět, anebo když se třeba jen budete chtít ujistit, že danou problematiku chápete správně. Díky těmto kapitolám je kniha ještě srozumitelnější a přehlednější.

Je určitě dobré si tuto publikaci prostudovat, přináší spoustu zajímavých tipů a rad, jak správně fotit. Žádná kniha se ale nevyrovná praxi, proto uděláte nejlépe, když si hned po přečtení vezmete brašnu s vaší zrcadlovkou a vyrazíte do terénu. Jedině tímto způsobem se naučíte používat svou intuici a fotografovat tak, abyste byli s výsledkem spokojeni.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeDSLR
Naučte se používat digitální zrcadlovku

Freeman Michael

Zoner Press, 2012

Napsat komentář