Čtenářská recenze: Musím tě zradit (Ruta Sepetysová)

Musim_te_zradit-nahled
Minulý rok v decembri vyšiel vo vydavateľstve CooBoo, ktorý patrí do portfólia Albatros Media, a. s.. Je to strhujúci historický román mapujúci deň pod dni situáciu v Rumunsku od októbra do decembra 1989.

Ruta Sepetys je Američanka litovského pôvodu a jej romány sa stali celosvetovými bestsellermi. Autorka je českým a slovenským čitateľom známa zo svojho debutového románu Between Shades of Gray, ktorý vyšiel pod názvom Medzi odtieňmi sivej, v ktorom opisuje Stalinovu vládu teroru a genocídu pobaltského obyvateľstva po násilnej sovietskej okupácii v roku 1941. Nasledovali ďalšie romány Potrhaná křídla, Sůl moře a Mlčící fontány. Všetky sa stretli s veľkým čitateľským ohlasmi.

Vo svojom poslednom historickom románe sa autorka zamerala na tému výsostne aktuálnu, ktorá sa v súvislosti s vojnou na Ukrajine objavuje takmer denne v médiách. Čo je človek ochotný urobiť pre tých druhých, ktorí sa ocitnú v tiesni, aby si zachoval svoju vlastnú tvár a dôstojnosť? Budeme sa iba  naivne prizerať bez toho, že priložíme ruku k dielu a následne sa budeme čudovať, čo sa vlastne deje v tesnej blízkosti našich hraníc?

Hlavný hrdinom románu Musím tě zradit je dospievajúci mladík Cristian Florescu, ktorý potajme (ako inak v Rumunsku) sníva o tom, že sa raz stane slávnym spisovateľom. Cesta k vysnívanému cieľu je však veľmi tŕnistá a čakajú ho všemožné nástrahy.

Obyvatelia východného Nemecka sa triasli ako osiky pri vyslovení názvu „Stasi“ a našinci sa ešte koncom 80. rokov obávali, ak osoba v čiernom baloňáku vytiahla z vrecka červený preukaz  s označením „ŠtB“. Všetko to boli neslávne známe skratky označujúce „tajnú políciu“, pri ktorých takmer každému naskakovala husia koža a zimomriavky prebehli celým telom. V kalendári sa síce nepísal rok 1952 a ľudia nekončili v celách pankráckej väznice, kde sa im nechty trhali zaživa, ale skrytá obava tu bola stále.

To všetko bol, ale iba slabý odvar oproti situácii v Rumunskej ľudovej (neskoršie po roku 1965 socialistickej) republike. Tu vládla všemocná tajná polícia Securitate, ktorej sa obával každý – je až nemožné tomu uveriť, ale Securitate mala v roku 1989 vo svojich radoch 40.000 oficiálnych a až 400 000 neoficiálnych spolupracovníkov.

Doslova a do písmena každý sledoval každého – otec syna, matka dcéru, domovník susedov… 21 miliónov ľudí žilo zatvorených vo vnútri systému, na čele ktorého stáli dvaja negramotní ľudia – Nicolae Ceaușescu s manželkou Elenou Ceauşescu.

Ceaușescu, ktorý prevzal vládne kormidlo v roku 1965 po smrti prvého tajomníka Gheorghe Ghergiu-Deja sa spočiatku javil ako nový svieži vietor v zatuchnutých radách komunistickej strany Rumunska.

V 60. rokoch odštartoval viaceré progresívne zmeny v ekonomike, nadviazal čulé vzťahy s Juhosláviou. V roku 1968 odmietol ako jediný štát Varšavskej zmluvy poslať tanky do Československa. Snažil sa viesť relatívne „nezávislú“ zahraničnú politiku čím sa dostal do nepriazne Kremľa. Sovieti aj jeden čas uvažovali o vojenskom obsadení Rumunska, ale vzdali sa tochto plánu, pretože bol najmä kvôli rozsiahlosti územia a množstvom pohorí prakticky nerealizovateľný.  Postupne sa, ale hospodárstka a politická situácia v Rumunsku zhoršovala. Bežnou realitou v 80-tych rokoch bola situácia, že  v obchodoch neboli žiadne základné potraviny, všetko bolo na prídel, elektrický prúd šiel dve hodiny denne a ľudia živorili. Aby to nebolo málo tak šialený vodca Ceaușescu dal zbúrať veľkú časť historickej  Bukurešti nazývanej „Paríž východu“, aby postavil Palác ľudu, ktorý sa stal druhou najväčšou budovou sveta, po americkom Pentagóne. (…). Bol navrhnutý vtedy len 28ročnou architektkou Ancou Petrescovou a takmer úplne dokončený ešte počas Ceaușescovho režimu. Budova stála kvôli istým komplikáciám počas stavby, takmer dnešných 3 miliardy EUR, ktoré prezident Nicolae Ceaușescu získaval z úverov zo západu.

Ekonomická situácia sa v Rumunsku v roku 1989 čoraz viacej zhoršovala viazlo zásobovanie základných potravín, čo však nebránilo režimu verbovať stále nových a nových agentov Securitate najmä z radov mladých ľudí. Jedného dňa sa ocitol v ich hľadáčiku aj mladý Christian, ktorý dostane krycie meno OSKAR. Bol nasadený, aby sledoval syna amerického diplomata. Christian sa spočiatku bránil, ale neskôr podľahne a podpíše onú povestnú zmluvu s diablom.

V knihe Musím tě zradit sa ukazuje v plnej kráse rozprávačský talent Rut Sepetysovej, ktorej sa maximálne autenticky podarilo vykresliť život obyčajných obyvateľov Rumunska, ktorí žili v strachu a obrovskom klamstve. Obava, že zastaví pred činžiakom čierna dácia (u nás čierna volga) bola taká silná, že mnoho Rumunov sa už len pri jej zazretí dalo na zbesilý útek. Strach opantal krásnu krajinu Dákov tak silne, že sa ľudia začali báť aj svojho tieňa. Všetko je neskutočne šedivé, fádne a zdá sa, že naveky nemenné. Život každého Rumuna je vopred nalinkovaný a zaškatuľkovaný. Dá sa, ale vykĺznuť z bludného kruhu nehybnosti, vynoriť sa nad hladinu a nadýchnuť sa čerstvého vzduchu? V Poľsku, Maďarsku a dokonca aj v NDR sa veci dali na jeseň roku 1989 do divokého pohybu. Rumunsko však zostávalo nehybné, ako keby zaseknuté v medzičase ako spiaca krásavica. Prebudí sa, alebo naopak ešte viac sa zovrú okovy už beztak na maximum zošraubovaného systému ovládaného všemocnou Stranou?

Tento skvelý beletristickou spracovaný historický román sa číta jedným dychom. Obsahuje síce napodiv krátke, ale o to výstižnejšie kapitoly s nadpismi v rumunčine. Z každej stránky na čitateľa doslovne dýcha obrovský strach bežných Rumunov z každodennej šedivej reality. Hlavné postavy nie sú rozhodne žiadni hrdinovia, ako by možno niekto očakával. Sú to skôr zúbožené rozdvojené  strachom posadnuté osobnosti, ktoré sa snažia zachovať si aspoň akú takú dôstojnosť, pretože za nich predsa rozmýšľa a dýcha Strana – pod vedením všemocného a jediného vodcu. Beda tomu kto sa odchýli a vystúpi z radu. Je bez milosti zlikvidovaný a s ním aj celá jeho rodina. Všadeprítomná ponurá atmosféra strachu je to jediné čo drží Rumunsko pokope. Vydrží tento tlak hlavný hrdina? Alebo naopak podľahne a zmieri sa so systémom?