Inovace historického myšlení

objeveni-dejin
Český historik se věnuje tématu vnímání historického času a pokládá si otázky, na které rovnou hledá odpovědi. Pokud vás zajímá, jak se vyvíjelo dějepisectví, případně jakým způsobem se dějiny promítaly do literatury či divadla, čtěte dál.

Kniha se zabývá proměnou vnímání historického času a zobrazování minulosti na přelomu 18. a 19. století. Ptá se, k čemu je nám dějepisectví a jak se proměnil způsob situování se naší společnosti v dějinách. Jak se vyvíjel způsob zachycování minulosti v dějepisectví, literatuře či na divadle? Odpověď na tyto otázky nachází v pěti zásadních inovacích historického myšlení, které přispěly ke zrození moderní společnosti. Jde o představu o kontinuální kumulaci vědění související s růstem knižních trhů, vyprávěcí přístup k historické zkušenosti ovlivněný historickými romány a dramaty, filozofii dějin jako sekularizovaný teleologický rámec historického myšlení, objevení moderního pojetí kultury coby prostředku popisu společnosti a narativizaci kolektivních identit.

Objevení dějin

Dějepisectví, fikce a historický čas na přelomu 18. a 19. století
Autor: Václav Smyčka

Počet stran: 560
Vazba: vázaný blok
Formát: 165×218 mm
ISBN: 978-80-200-3211-9
Doporučená cena: 695 Kč

Knihu Objevení dějin vydalo nakladatelství Academia.

 

Ukázka z knihy

I když impulzy k narativizaci lidské zkušenosti vycházely z dynamiky distribuce vědění a organizace komunikace o minulosti projevující se potřebami knižního trhu, docházelo k paralelnímu vývoji také v teoretických reflexích dobového dějepisectví. Tento přechod od chronologického pořádku osvícenských topologií k dynamizované organizaci vědění, příznačné pro dějepisectví pozdního osvícenství, názorně odráží řada teoretických textů věnovaných dějepisectví, které vznikaly povětšinou v rámci univerzitní výuky na domácích univerzitách.

Domácí teoretické texty o dějepisectví z 60. a 70. let 18. století rozlišovaly zpravidla dva způsoby organizace historické látky, a sice „chronologický“, jak jsme jej popsali již v minulých kapitolách, a „přirozený“, tedy takový, který staví „souvislosti událostí“ nad jejich chronologický pořádek. Kancléř univerzity v Brně Karl Tauber z Taubenfurtu ve svém úvodu do dějepisectví z roku 1771 hovořil o dvojím „poutu“ dějin:
„Poutem času je takový pořádek, podle něhož následují věci po sobě; přirozeným poutem je naproti tomu pořádek, podle něhož věci vyplývají ze sebe a sjednocují se k určitému cíli, první pouto nás provádí řadami let, to druhé vytváří řetězce příčin a následků, prostředků a úmyslů.“ (str. 222)

***

V průběhu poslední čtvrtiny 18. století došlo tedy také na úrovni teoretické reflexe dějepisectví k téže delegitimizaci chronologického přístupu jako v historiografické praxi, ba co víc, tato delegitimizace zde probíhala sice se zpožděním, avšak o to radikálnějším způsobem, který odpovídá paradigmatické proměně disciplinární matrice. Klíčovou roli v této proměně disciplinární matrice sehrál pojem „pragmatičnosti“ dějin.

Pojem „pragmatických dějin“ (pragmatische Geschichte) prodělal v 18. století dlouhý vývoj. V první polovině století a často i později znamenal tento přívlastek to, že historik nejen informuje, ale současně i hodnotí a vytváří si úsudek. Podle Nicolaie Hieronyma Gundlinga „musí být historie pragmatická“ proto, aby se čtenář dozvěděl, zda „[událost, dokument či kniha,] jež se udály [či byly napsány], byly honestum či utile“. Historik vzdělanosti v zájmu pokroku věd tedy nejen inventarizuje dosavadní poznání, ale pokud to ekonomie díla dovolí, současně rozlišuje knihy a poznatky na dobré a špatné. Z toho důvodu také Karl Heinrich Seibt a jiní zdůrazňují, že historické vědy nepatří pouze mezi vědy založené na paměti (Gedächtniswissenschaften), ale současně vyžadují i úsudek (Urteilskraft). Tomuto významu pragmatických dějin odpovídá raně osvícenské paradigma „morálních dějin“, tedy takových, kde stále v podtextu trvá eschatologický rozměr morálního a nenorálního chování, které je v posledku možné vztáhnout k soudu na konci dějin. (Str. 225–226)

Pokračujte v ukázce.

 

O autorovi

Mgr. Václav Smyčka, Ph.D. et Ph.D., (1988) vystudoval české dějiny a germanistiku na Filozofické fakultě UK. Působí v Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Zabývá se českou a českoněmeckou literaturou, historickou imaginací a dějinami vědění.

Zdroj informací: Kosmas


Nakladatelství Academia vzniklo v roce 1953 původně jako nakladatelství Československé Akademie věd. Název Academia nese od roku 1966. Academia vydává původní vědecké monografie a práce českých vědců, díla klasiků vědy, překlady zahraničních autorů, populárně naučnou literaturu, literaturu faktu, encyklopedie, slovníky, jazykové učebnice, příručky a vysokoškolské učebnice, ale také kvalitní českou i překladovou beletrii. V nakladatelství dále vychází populárně naučný časopis Živa. Tradiční cílovou skupinu produkce nakladatelství Academia tvoří vysokoškolští studenti, pedagogové a odborná veřejnost. V posledních letech také stoupá počet laických zájemců o populárně naučnou a uměleckou literaturu. Všechny publikace jsou proslulé profesionálním zpracováním – pečlivou redakční přípravou a kvalitní grafickou a tiskovou podobou. Splňují tak požadavky všech náročných zákazníků.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeObjevení dějin
Dějepisectví, fikce a historický čas na přelomu 18. a 19. století

Smyčka, Václav

Academia, 2021

Napsat komentář