Zločin, kam se podíváš

Jakubowski_NejlepsiBritskeKrimipovidky
Svět kolem nás byl, je a nejspíš i nadále bude místem, kde zločin má své místo. Pro někoho je cestou ke zbohatnutí, někomu přináší jistou zvrácenou radost a někoho zkrátka jen baví luštit záhady a přemýšlet o tom, jak se to či ono mohlo přihodit. Pro ty poslední tu jsou Nejlepší britské krimipovídky.

Posledního srpnového dne 2018 vydalo nakladatelství Domino rozsáhlou povídkovou sbírku Nejlepší britské krimipovídky (The Mammoth Book of Best British Mysteries 10, 2013) sestavenou Maximem Jakubowskim. Za překladem stojí Michael Havlen a Viktor Janiš.

Nejlepší britské krimipovídky vyšly ve stejný den, ve který nakladatelství Domino vydalo i dotisk sbírky Světové krimipovídky (The Mammoth Book of Best International Crime, 2009, česky prvně 2013), kterou rovněž sestavoval britský autor Maxim Jakubowski. Dnes představovaná antologie je již desátým svazkem jím sesbíraných a v sérii nejlepších britských krimipovídek (The Mammoth Book of Best British Mysteries) vydaných prací. První kniha tohoto cyklu spatřila světlo světa v roce 2008. Následovaly tituly, jejichž název alternoval poslední slovo mezi Mysteries a Crime (zřejmě v závislosti na tom, jedná-li se o americkou či evropskou edici), takže posledním dosud vydaným produktem příběhů z britského podsvětí je kniha nesoucí označení … Crime 11 z roku 2014.

Jak jsme si již naznačili, Nejlepší britské krimipovídky vycházející z desátého svazku série jsou zatím jediným do češtiny přeloženým titulem této řady. Maxim Jakubovwski v roli editora připravil čtyřicet dva povídek od autorů světových jmen i těch, jejichž sláva na své objevení dle jeho názoru teprve čeká. A protože jsem nenalezl žádný odkaz, v němž by se naši čtenáři mohli podívat na kompletní seznam obsažených příspěvků, pojďme věnovat kousek našeho povídání právě jemu.

Sbírku zahajuje Lee Child s povídkou Spolek pitomců (The Bone-Headed League). Následují: Peter TremayneDílo temnoty (This Thing of Darkness), Paul Johnston – Vazoun (Big Guy), Christopher Fowler – Spiklenci (The Conspirators), Martin Edwards – Pískle (Squeaky), Col Bury – Pěsti osudu (Fists of Destiny), Barbara Nadel – Nain Rouge (Nain Rouge), Amy Myers – Recept krále z Avadhu (The King of Oudh‘s Curry), Ian Ayris a Nick Quantrill – Volá Londýn (London Calling), Lisa Tuttle – Podivuhodný případ deodorantu (The Curious Affair of the Deodand), Steve Mosby – Bůh vznášející se nad vodami (God Moving Over the Face of the Waters), – Phil Lovesey Hvězdný prach (Stardust), Claire Seeber – Žena, kterou někdy nebylo vidět (He Did Not Always See Her), Simon BrettVražda podle Metody (Method Murder), Peter Turnbull – Muž, který smekl klobouk před strojvedoucím (The Man Who Took Off His Hat to the Driver of the Train), Carol Anne Davis – Navždy spolu (Together in Electric Dreams), Richard Godwin – Poslední vlak z Despritu (Last Train from Desprit), Margaret Murphy – Zpráva (The Message), Sally Spedding – Večeře pro dva (Tea for Two), Edward Marston – Živ a zdráv (Safe and Sound), Paula Williams – Doznání (Confession), Nina Allan – Wilkolak (Wilkolak), Paul D. Brazill – Kdo zabil Skippyho? (Who Killed Skippy), Jane CaseyDědictví (Inheritance), L. C. Tyler – Nezapomenutelný den (A Memorable Day), Cath StaincliffeNotebook (Laptop), Barry Maitland – Krev na ghátu (Blood on the Ghat), Christine Poulson – Kdo je vrah? (Vanishing Act), Roger Rusby – Zrada (The Betrayed), Judith Cutler – Záhada starožitných stolů (Turning the Tables), John Harvey – Hodinový manžel (Handy Man), Keith McCarthy – Neviditelný střelec (The Invisible Gunman), Bernie Crosthwaite – Zlatá hodina (The Golden Hour), Ann CleevesTicho, prosím (The Habit of Silence), Sarah Rayne – Utajený zločin (The Unknown Crime), Adrian McKintyŽebříček (The Ladder), Joel Lane – Hostitelka (The Hostess), Stella Duffy – Odjeď se mnou pryč (Come Away with Me), Ken Bruen – Cvokárna (Bedlam), Alison Littlewood – Čtyři ráno, kdy jsou zdi tenčí (4 a.m., When the Walls Are Thinner). Maxim Jakubowski logicky neodolal pokušení a sám přispěl povídkou Vražda v exotice (Cruising for a Killing). Celou sbírku symbolicky uzavírá Neil Gaiman Případem smrti a medu (Case of Death and Honey).

Šest set devadesát šest stran pro čtyřicet dva povídek odpovídá průměrné délce jedné v rozsahu šestnácti a půl stránky. Pravdou ovšem je, že kolem průměru se pohybují jen dvě z nich: Marstonova Živ a zdráv (16 stran) a Littlewoodina Čtyři ráno, kdy jsou zdi nejtenčí (17 stran). Nejpočetněji jsou zastoupeny příspěvky s jedenácti a na opačné straně průměru s jednadvaceti stranami, obě skupiny reprezentuje shodně pět zástupců. Nejkratší povídkou je pěti stránková Volá Londýn od autorské dvojice Ian Ayris a Nick Quantrill, zatímco nejdelší Wilkolak Niny Allan o jednu stránku přesahuje čtyřicítku.

U takto rozsáhlé publikace s několika desítkami povídek je prakticky nemožné hodnotit paušálně styl všech a omezený prostor nám nedovoluje zastavit se u každé jednotlivě. Přesto je možné prohlásit, že Maxim Jakubowski má v roli editora opět šťastnou ruku při výběru, protože všechny příběhy jsou něčím zajímavé. Ať už se jedná o originalitu, použitý slovník, neotřelé téma – to vše v naprosté většině platí pro všechny příspěvky. Svůj zásadní podíl na předpokládaném úspěchu českého vydání si pochopitelně může připsat i dvojice překladatelů. Pravda, Viktor Janiš připravil „jen“ překlad poslední povídky Případ smrti a medu Neila Gaimana, ale i tak je potřeba mu připsat zasloužené kladné body. Konec konců jde o velice zkušeného překladatele, jehož práce čítá desítky titulů, z nichž si jako příklad uveďme třeba poslední vydání Asimovovy Druhé Nadace z roku 2010, případně Nadace a Říše o rok dříve. Zbylých jednačtyřicet příspěvků Nejlepších britských krimipovídek pak padá na vrub ostřílenému Michaelu Havlenovi. Připomeňme si, že s jeho prací jsme se v našich recenzích potkali už třeba v Ludlumových (a později van Lustbaderových) Bourneovkách. Stejně jako v nich, i zde prokazuje svoji naprostou profesionalitu a britské prostředí podává české veřejnosti tak, aby je i při zachování jisté dávky exotiky snáze přijala za vlastní.

Nejlepší britské krimipovídky přinášejí celou škálu emocí – od klasické „holmesovské“ detektivky, přes historické příběhy, až po humorem hýřící příhody, a tak mají všechny předpoklady k tomu stát se vyhledávanou četbou pro blížící se podzimní a zimní večery. Při svých bezmála sedmi stech stranách nabízejí téměř záruku bezpočtu výletů do světa fantazie zkušených i potenciálních mistrů svého žánru. Kdo ví, třeba bude tato sbírka stát u základu stejně početné série překladů, již v tuto chvíli čítá originální řada The Mammoth Book of Best British Mysteries. Soudě dle tohoto vydání, má k tomu veškeré předpoklady.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeNejlepší britské krimipovídky
Lee Child, Neil Gaiman a dalších čtyřicet pečlivě vybraných autorů

Jakubowski, Maxim (ed.)

Domino, 2018

Napsat komentář