Publikace o poruchách psychického vývoje pro pedagogické pracovníky

img_473312_orig
Pedagogové na základních školách se setkávají i s žáky, kteří disponují nejrůznějšími poruchami psychického vývoje. Právě jim je určena kniha nakladatelství Grada, představující základní přehled těchto poruch.

Autorkami knihy Přehled poruch psychického vývoje, kterou vydalo na konci roku 2016 nakladatelství Grada, jsou Mgr. Michaela Pugnerová, Ph. D. a PhDr. Jana Kvintová, Ph. D. Michaela Pugnerová vystudovala jednooborovou odbornou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Nyní pracuje jako odborná asistentka Katedry psychologie a patopsychologie Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde léta vyučuje vývojovou psychologii a přehled poruch psychického vývoje v prezenčním i kombinovaném studiu.

Jana Kvintová v současné době působí jako odborná asistentka na Katedře psychologie a patopsychologie Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, kde se zaměřuje na poruchy psychického vývoje, psychokorektivní intervenci a psychologii zdraví. Výzkumně se zaměřuje na oblast psychosociálních aspektů zdraví, konkrétně na vlivy osobnostní i výchovné, techniky důležité pro zvládání stresu a v neposlední řadě také na oblast kvality života a životní spokojenosti.

Titul Přehled poruch psychického vývoje je určen především budoucím i stávajícím pedagogům, kteří se v průběhu své praxe setkávají nejen s „normálními“ dětmi, ale i s dětmi, které mají například poruchu chování, jsou zneužívané, týrané, v náhradní rodinné péči, trpí psychickou deprivací nebo poruchou příjmu potravy. Se zavedením tzv. inkluze se pedagogové setkávají s žáky, kteří mají výukové obtíže z nejrůznějších příčin, a musí tedy řešit různé typy výukových obtíží. Pedagog by měl být schopen orientovat se nejen v psychologické normalitě, ale i v patologii. Proto je velmi vhodné, orientuje-li se v problematice poruch psychického vývoje v širších souvislostech.

Právě takový vhled poskytuje kniha Michaely Pugnerové a Jany Kvintové, jejímž primárním cílem není prezentovat vyčerpávající popis celé šíře psychických obtíží, ale spíše zprostředkovat budoucím či současným pedagogům základní orientaci v dané problematice. Tomu odpovídá i pojetí publikace, která je jakousi učebnicí, nabízející stručný a dobře pochopitelný výklad prokládaný kazuistikami, čerpanými z praxe. Tyto případové studie účelně a zajímavě doplňují jednotlivá témata a pomáhají čtenářům lépe pochopit podstatu problému.

Publikace je rozčleněna na úvod, který poskytuje základní informace, na část obecnou, ve které čtenář najde přehled často se vyskytujících obtíží a poruch v dětském věku zasahujících do celého spektra dětské populace, a na část speciální, která se věnuje dětem s postižením mentálním, senzorickým a motorickým. V rámci výkladu autorky propojují teoretická východiska a dosavadní poznatky o vybraných tématech s výzkumem konkrétních případů.

Velkou výhodou knihy je uspořádanost výkladu, který je vizuálně velmi přehledně členěn na jednotlivé oddíly (samotný výklad, poznámky nad rámec výkladu, kazuistiky, bodové shrnutí tématu, …), což umožňuje čtenářům lépe se v látce zorientovat a zapamatovat si ty nejdůležitější poznatky. Seznam použité literatury poskytuje dostatek kvalitních titulů k samostudiu.

Publikaci doporučuji především zájemcům, kteří chtějí v problematice získat základní přehled. Jedinou větší výtku mám ke zkomolení jména jedné z autorek – na obálce knihy a na titulním listu je namísto Jany Kvintové uvedena Jana Kvitová, což považuji za závažné pochybení korektora.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizePřehled poruch psychického vývoje

Pugnerová, Michaela - Kvintová, Jana

Grada, 2016

Napsat komentář