Eseje o duchovním rozměru baroka

122075
Na pulty knihkupectví se dostalo nové vydání esejí plných úvah o barokní epoše, které jejich autor psal ve složité životní situaci. Oslaben ztrátou zraku vyťukával zpaměti na psacím stroji své myšlenky plné emocí, ale i zajímavých postřehů.

Autorem knihy Tvář baroka s podtitulem Poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí je český historik, literární kritik, překladatel, básník a editor Zdeněk Kalista. Zdeněk Kalista, žák významného historika Josefa Pekaře, působil jako asistent historického semináře a posléze docent na Univerzitě Karlově v Praze. V roce 1951 se stal jednou z obětí politických procesů, když byl odsouzen na 15 let vězení. Roku 1960 byl rehabilitován. Byl místopředsedou Literární skupiny a členem výboru Kruhu českých spisovatelů, publikoval v celé řadě literárních a historických periodik (například Host, Kmen, Orfeus, Český časopis historický, Literární listy a tak dále). Své dílo směřoval především k problematice českého baroka. Mezi jeho nejznámější práce patří České baroko, Valdštejn, Česká barokní pouť, Století andělů a ďáblů, Česká barokní gotika a její žďárské ohnisko nebo biografie Josef Pekař.

Titul Tvář baroka, který vydalo nakladatelství Vyšehrad roku 2014, je souborem esejí o baroku, jež psal Zdeněk Kalista v těžkém životním období. Ve svých sedmdesáti pěti letech začal tento významný historik ztrácet zrak. Své úvahy byl nucen psát na psacím stroji, odkázán na pomoc těch, kteří po něm jeho eseje četli a opravovali překlepy. Kvůli ztrátě zraku se autor nemohl při psaní spoléhat na odbornou literaturu, musel si vystačit s vlastní pamětí. To dává knize zvláštní osobní rozměr, na čtenáře z jednotlivých řádků přímo dýchá autorova láska k tomuto dějinnému období.

Zdeněk Kalista se ve své práci věnuje mnoha úhlům, ze kterých lze na baroko pohlížet. První eseje vykládají počátek autorova zájmu o baroko, který staví do dob svého raného dětství, kdy byl často nemocen a jeho matka se jej snažila rozptýlit knihami z otcovy knihovny. Další úvahy se věnují například srovnání baroka s jinými dějinnými obdobími. Velice zajímavá je autorova úvaha o důmyslném rytíři Donu Quijotovi, jíž se dopouští v rámci posouzení vztahu baroka k fenoménu hrdinství. Dona Quijota Kalista posléze srovnává s Haškovým Švejkem, přičemž dochází k tomu, že tyto postavy jsou přes zdánlivou vzájemnou podobnost velice odlišné.

Dalšími problémy, kterými se autor zabývá, jsou například barokní hudba, malířství, vztah baroka a národního vědomí, poměr současné doby k baroku, vliv zámořských objevů na evropskou kulturu, barokní zbožnost, světci, antisemitismus a tak dále. V relativně útlé knize dokázal autor probrat mnoho témat, které se k baroku bezprostředně váží, aniž by se dopustil uspěchanosti či útržkovitosti. Naopak, jeho úvahy jsou plynulé, čtivé a navazují na sebe.

Knihu Tvář baroka mohu doporučit čtenářům, kteří se hlouběji zajímají o tuto dějinnou epochu. Kalistovy texty jsou poměrně náročné na pozornost, rozhodně nejde o jednoduché čtení. Čtenáři však bude odměnou za jeho snahu porozumět mnoho nových faktů a poznatků, které si z četby odnese.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeTvář baroka

Kalista, Zdeněk

Vyšehrad, 2014

Napsat komentář