Učení s úsměvem není jen sen

wellbeing-ve-skole
Škola nemusí být jen místem stresu a povinností. Inspirativní publikace ukazuje, jak vytvářet prostředí, kde se učitelé i žáci cítí dobře, rozvíjejí své schopnosti a nacházejí radost z učení. Stačí drobné změny, které dokážou proměnit každodenní život celé školy.

Wellbeing je vnímán jako nový koncept péče o sebe, svůj život, zdraví, ale i okolní komunitu. Měl by zahrnovat vše, co přispívá k ideální vnímané kvalitě života. Koncept přebírá i nově revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Wellbeing přichází do škol jako všeobecná pohoda jedince i společenství každé třídy a celé školní komunity. Jak mu ale porozumí učitelé a žáci? Jak s ním budou pracovat?
Wellbeing má být součástí života školy jako stav každodenní atmosféry, dlouhodobého klimatu, ale i jako učivo v rámci výchovně vzdělávacího procesu, které bude prolínat ve formě průřezového tématu mnoha vzdělávacími oblastmi a přispěje k naplňování klíčových kompetencí žáků.
Monografie rozebírá aspekty wellbeingu ve školním prostředí a nabízí velké množství praktických rad, aplikací do vyučování a námětů pro práci se třídou. Může být inspirací pro školy při zpracovávání nových školních vzdělávacích programů po tzv. velkých revizích, ale i pro konkrétní učitele, kteří hledají inspiraci či zpracované metodiky, jak předložit téma wellbeingu ve výchovně-vzdělávacím procesu i konkrétní výuce žákům.

Wellbeing ve škole, škola v pohodě

Autorka: Jaroslava Ševčíková

Počet stran: 224
Vazba: brožovaná
Formát: 160×230 mm
ISBN: 978-80-262-2328-3
Doporučená cena: 379 Kč

Knihu Wellbeing ve škole, škola v pohodě vydalo nakladatelství Portál.

 

Ukázka z knihy

Wellbeing je vnímán jako nový koncept péče o zdraví, o sebe, o svůj život. Měl by zahrnovat vše, co přispívá k ideální vnímané kvalitě života. Je definován jako životní pohoda, soulad a spokojenost ve všech oblastech života jedince i společenství, které ho obklopuje, od tělesného přes psychické zdraví, duševní a spirituální uspokojení, dobré sociální vztahy, pocity bezpečí, včetně online bezpečí, emoční stabilitu, finanční zajištění, možnosti seberealizace a podobně.
Koncept wellbeingu přebírá i nově revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Wellbeing přichází do škol jako všeobecná pohoda jedince i společenství každé třídy a celé školní komunity. (str. 9)

***

Zdá se, že psychologové i psychiatři se brání umístění problematiky wellbeingu čistě do své sféry zájmu, stejně jako sociologové i filozofové, protože obsah pojmu zahrnuje i vědecké poznatky jiných vědních oborů, hlavně medicíny, ekonomie, environmentalistiky a dalších.
Komplexně, jako o jevu ovlivněném více obory, o wellbeingu smýšlí také Urban (2016) v „Kritických poznámkách“ k projektu Filosofického ústavu Akademie věd České republiky. Projekt s názvem Optimální vývoj člověka a podmínky naplnění lidského potenciálu řešil mimo jiné i wellbeing, a to jako komplexní a multidimenzionální konstrukt, na který je bezpodmínečně nutné dívat se optikou několika vědeckých oborů zároveň.
Šmeralová (2023) wellbeing definuje jako pocit blaha, kvalitu života, štěstí, radost, dobrý život. Zjednodušeně můžeme konstatovat, že když se to povede, je to wellbeing.
Wellbeing bývá často zaměňován za ideální zdraví a zároveň za ideální kvalitu života. Všechny tři pojmy jsou propojené, ale nejsou to synonyma. Podle různých koncepcí mají svá specifika. (str. 13)

Pro celou ukázku pokračujte na web nakladatelství.

 

O autorce

PhDr. Jaroslava Ševčíková, Ph.D., je dlouholetá praktikující učitelka a zároveň akademická pracovnice Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, zabývající se problematikou didaktiky, teorie a praxe vyučování, výuky a učení žáků. V rámci dlouholetých aplikovaných výzkumů se zabývá problematikou vnímané kvality života aktérů školní výuky, a to jak profesního přesvědčení a víry v profesi u učitelů, tak i jejich didaktickými postupy ve výuce tak, aby byly pro žáky přívětivé.

Zdroj informací: Portál


Portál byl založen v r. 1990 a dnes patří mezi dvacet největších nakladatelství v ČR. Vydává publikace z těchto oblastí: psychologie, pedagogika, sociální práce, média, populárně psychologická literatura, příručky pro rodiče, knihy her, knihy o zdravém životním stylu, rozhovory se zajímavými osobnostmi, knihy pro děti a také 4 periodika: Psychologie dnes, Děti a my, Rodina a škola, Informatorium 3–8. Portál pořádá také odborné semináře pro pedagogy (akreditace MŠMT) a kurzy pro rodiče.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeWellbeing ve škole, škola v pohodě

Ševčíková, Jaroslava

Portál, 2025

Napsat komentář