Recenze knihy Aleše Palána Robinsoni a donkichoti (Každý člověk je jedinečný. Někteří lidé jsou však jedinečnější)

robinsoni-a-donkichotinahled
Novinár, publicista a signatár Charty77 sa vo svojej poslednej knihe vydanej tento rok vo vydavateľstve Prostor opäť vracia k téme „že možno žiť aj inak“, ktorá sa stretla s obrovským ohlasom medzi českými a slovenskými čitateľmi.

Jeho posledný titul je voľným pokračovaním príbehov o samotároch a ľuďoch, ktorí sa rozhodli „žiť odlišne ako väčšina“ s tým rozdielom, že sa vôbec za to nehanbia, ba priam sa snažia svoj spôsob života obhajovať pred autorom samotným. Prezentujú tento svojský spôsob „užívania si sveta“ ako alternatívu voči novodobej, pretechnizovanej a uponáhľanej dobe, ktorá nás každodenne požiera a vyberá si svoju daň v podobe civilizačných chorôb.

Sedem rôznych neuveriteľných príbehov a životných osudov, v ktorých nám svoje povestné trináste komnaty postupne otvoria:  Luděk „Gavin“ Vejsada, Šimon, Flyp, Mojmír Obdržálek, Petr Badošek, Ivan Rubáš a Lenka Maršálová, sa čítajú miestami až veľmi ťažko. Nie preto, že by autor dostal svojimi otázkami novodobých robinsonov a donkichotov do úzkych alebo im pokladal nepatričné otázky, ale najmä z dôvodu, že všetci siedmy „spovedaní“ toľko krát spadli na samé dno a vždy sa ako bájny fénix vyhrabali z popola, aby mohli začať znova. Čitateľovi sa ani nechce veriť čo ľudské telo a najmä duša dokážu vydržať.

Nejde, len o samotnú stratu domova a blízkych, ktorí sa nie vždy pozerajú na daný spôsob života s pochopením, ale skôr o psychické nastavenie jednotlivých protagonistov, ktorí si jedného dňa povedali: „je to síce cesta tŕnistá, ľudia ma budú za to určite odsudzovať, ale ja som už raz pevne rozhodol a tak idem do toho“. Vo svojej podstate sa jedná o životnú filozofiu a predovšetkým nastavenie mysle, pretože ak sa raz rozhodnete opustiť komfort a vymoženosti civilizácie a odhodláte sa žiť uprostred nádhernej, ale často aj  krutej prírody viete, že sa môžete spoľahnúť vo väčšine prípadov len a len na seba. Nikto vám totiž nepomôže, nepodá pomocnú ruku, ste odkázaní na vlastné rozhodnutia. Síce žijete niekoľko kilometrov od prvej dediny, ale ak sa vám zdravotne priťaží, tak dedinský lekár je pre Vás nedostupenejší ako keby sa nachádzal na opačnej strane zemegule. To, že žijete na kúsok od civilizácie, doslovne na krok od poslednej dedinskej chalúpky sa časom pretransformuje do stavu, že vašim skutočným domovom sa stáva les. Tu sa cítite viacej doma ako tam – v síce na vzdialenosť blízkej, ale v mysli dávno zabudnutej osvetlenej mestskej aglomerácií.

Práve chuť bojovať a doslovne sa porvať s neľahkým životným osudom je ústredným mottom tejto skvelej publikácie, ktorú veľmi vkusne doplňujú umelecké fotografie Karla Cudlína. Každý rozhovor (do ktorého dal autor svoj vychýrený zmysel pre takt a vcítenie sa do úlohy dopytujúceho) prináša osobitú životnú filozofiu a nekonvenčný pohľad na svet.

Možno považovať priateľstvo dospelého muža a mladého chlapca za niečo nenormálne? Je pravdepodobné, že v záhradnej chatke na periférií mesta, kde dávajú aj povestné líšky dobrú noc nájdete v kuchyni sedieť jadrového chemika, ktorý je kandidátom vied? Je fakt reálne, aby dospelá žena žila v aute značky Renault Megane v jednom z nemenovaných pražských parkov a pásla tu svoje kravky? Aleš Palán vás rýchlo vyvedie z počiatočného omylu a ozrejmí Vám, že všetko je možné a hlavne reálne.

Z akého dôvodu si špičkový manažéri objednávajú na viac mesiacov dopredu vybukovanú povestnú „tmavú izbu“ o rozmere 18m2 na Zaježovej? Čo núti čoraz viacej ľudí opúšťať výnosné a dobre platené „joby“ za tým účelom, aby sa utiahli na lesnú samotu a tu sa venovali sebe a svojej rodine a začali úplne od nuly?

Práve na tieto a mnohé iné otázky, ktoré trápia modernú spoločnosť sa snaží dať autor odpovede prostredníctvom ľudkov, ktorí to „naturálne žitie“ na vlastnej koži zažívajú každý deň. Preto, aby prežili musia urobiť maximum a často idú na dno svojich síl. Títo novodobí robinsoni sa sami rozhodli žiť mimo systém, pričom zúročujú všetky svoje predchádzajúce skúsenosti, ktoré im spoločnosť dala do vienka.

Z každej stránky tejto skvelej knihy doslova a do písmena dýcha obrovská pozitívna energia naplnená láskou. Autorovi aj protagonistom, ktorí vystupujú vo vzájomnej symbióze môžete iba ticho závidieť a fandiť, do povestného momentu, keď sa Vám usadí v mysli neodbytná myšlienka: „ak to dokázali oni, dokážem to aj ja“?

Malá rada na záver: nemusíte, ale hneď po zhltnutí poslednej stránky do  koša odhadzovať občiansky spolu s vodičákom a rušiť účet v banke, či  prípadne sa pokúsiť vykopávať podzemnú pivnicu a nanosiť si sem potraviny. Pretože tak  neznie posolstvo plynúce z tejto knihy. Najprv treba vašu myseľ presmerovať tak, aby vnímala všetko prírodné ako niečo pozitívne, čoho sa netreba báť. To, ale nejde zo dňa na deň. Preto zo začiatku stačí začať malými krokmi – zbaliť pár vecí do batoha a vyraziť na víkend do blízkych kopcov. Sami alebo so svojimi blízkymi. Lesy a dych berúca príroda vás spoľahlivo nabijú energiou, že razom zabudnete na všetky civilizačné problémy.