První komplexní kniha o novinářské etice

Promeny novinarske etiky
Novinářská praxe se postupem času proměnila a redaktoři se musí potýkat s přibývajícími jevy, které ovlivňují jejich práci a texty. Dopady na českou žurnalistiku má navíc oligarchizace médií, díky čemuž se Česko propadá na žebříčku  svobody médií.

Dnešní novináři se při své práci setkávají s řadou eticky sporných situací a jevů, jež mohou ovlivnit jak výkon jejich povolání, tak texty či pořady, které vytvářejí. Narušování soukromí, fenomén turbonews, takzvaná žurnalistika šekové knížky, klamání či nekorektní referování o nejnovějších medicínských objevech, to jsou jen některé z nich. Vysokoškolský pedagog a novinář Václav Moravec ve své monografii představuje novinářskou etiku jako součást aplikované etiky a analyzuje eticky sporné oblasti činnosti novinářů. Zaměřuje se rovněž na jednotlivé formy samoregulace žurnalistiky, zabývá se jejich vznikem a vývojem stejně jako etapami novinářské etiky v České republice po roce 1989. Proč se Česko propadá v žebříčku svobody médií, který sestavuje organizace Reportéři bez hranic? Kdy započala oligarchizace médií v ČR a jaké dopady má na žurnalistiku? Jaké jsou výzvy etiky konvergujících zpravodajských médií? I tyto otázky se pokouší zodpovědět první komplexní kniha o novinářské etice v českém jazyce.

Ukázka z knihy

Mnohoznačnost pojmu oběť, jak vysvětlují sociologové Walter Kiefl a Siegfried Lamnek (op. cit.), se promítá i do interdisciplinárně orientovaného oboru označovaného jako viktimologie (nauka o obětech). Je nepochybné, že ačkoliv viktimologie vznikla jako vědní obor zabývající se oběťmi trestných činů, její poznatky přispívají k pochopení problémů a životních situací všech osob, které postihl osud oběti. (str. 176)

O edici

V edici Společnost vychází díla renomovaných českých i zahraničních autorů, reagující na změny jak ve společnosti samé, tak na nové myšlenky v širokém oboru lidského myšlení, zvaném prostě společenské vědy. Mezi autory knih z edice Společnost budou filozofové, politologové, právníci, sociologové, psychologové, historici, a když to bude situace vyžadovat, i psychiatři.

Zdroj informací: nakladatelství Academia

Proměny novinářské etiky

Autor: Václav Moravec

Počet stran: 472
Vazba: brožovaná
Formát: 156×232 mm
ISBN: 978-80-200-3111-2
Doporučená cena: 495 Kč

 

Knihu Proměny novinářské etiky vydalo nakladatelství Academia. Nezapomeňte si prolistovat ukázku.

O autorovi

Václav Moravec se proslavil především moderováním diskusního pořadu Otázky Václava Moravce, který Česká televize pravidelně vysílá kromě několikaměsíční pauzy už od roku 2004. Spolupracuje jako moderátor a redaktor s BBC, v minulosti mimo jiné moderoval pořady na ČRo, Frekvenci 1 a na TV Galaxie, působí jako odborný asistent na Fakultě sociálních věd UK, kterou sám absolvoval. Roku 2003 obdržel za moderování pořadu Interview BBC Cenu Nadace Českého literárního fondu Novinářská křepelka pro novináře ve věku do 33 let. Je čtyřnásobným držitelem ceny TýTý jako nejoblíbenější osobnost televizní publicistiky za rok 2007, 2008, 2009 a 2011.

Zdroj informací: Česká televize


academiaNakladatelství Academia vzniklo v roce 1953, původně jako nakladatelství Československé Akademie věd. Název Academia nese od roku 1966. Vydává původní vědecké monografie a práce českých vědců, díla klasiků vědy, překlady zahraničních autorů, populárně naučnou literaturu, literaturu faktu, encyklopedie, slovníky, jazykové učebnice, příručky a vysokoškolské učebnice, ale také kvalitní českou i překladovou beletrii. V nakladatelství dále vychází populárně naučný časopis Živa.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeProměny novinářské etiky

Moravec , Václav

Academia, 2020

Napsat komentář