Čtenářská recence: Objevování dítěte

recenze.Objevovani.ditete
Každý, kdo se alespoň trochu zajímá o oblast vzdělávání, už určitě někdy slyšel o tzv. montessori pedagogice. Co přesně si máme pod tímto pojmem představit?

To nejlépe zjistíme, když si přečteme knížku přímo od autorky Marie MontessoriObjevování dítěte, kterou vydalo nakladatelství Portál.

Co můžeme ve zkratce říci o paní Montessori? Byla to první žena, která na konci 19. století vystudovala lékařství na univerzitě v Římě.  Intenzivně se zabývala výzkumem vzdělávání duševně postižených dětí, byla vášnivou bojovnicí za dětská práva a v nechvalně proslulé čtvrti San Lorenzo založila tzv. Domy dětí. Tam byly negramotné a do té doby nevzdělávané děti a metody, které zde tato žena uplatňovala, přinesly neuvěřitelné výsledky a vzbudily zájem v celém světě.

V čem je tedy tento přístup tak unikátní? Například v tom, že děti jsou vnímáni jako nositelé obrovského potenciálu, důraz je kladen na svobodný rozvoj dítěte a jeho samostatnou činnost. Učitelka zde není brána jako nějaká hrozivá postava, která si několik hodin denně namáhá hlasivky, aby mohla uplatnit svou dominantní úlohu ve třídě. Naproti tomu pouze usměrňuje spontánní činnost dětí a její postoj je tedy spíše pasivní. Verbální pokyny jsou z velké části nahrazeny pomůckami.

Knížka je opravdu velmi obsáhlá a nemohu tady vypisovat všechny oblasti, kterých se dotýká, namátkou vybírám například téma kázně ve školách, odměny a tresty, smyslová znalost geometrie, třístupňová lekce výuky abecedy, přímá příprava na psaní atd. Kapitolky jsou obohaceny i o množství fotografií jako názorných ukázek výuky.

Maria Montessori ostře kritizuje přístup škol, ve kterých je dítě jako takový malý motýlek přišpendlený na nástěnce. Nemůže pořádně roztáhnout křídla a dostává se mu pouze suchopárných vědomostí. Dětské mozečky jsou mechanicky zaplňovány fakty a učitelé je drží v lavicích zejména pomocí odměn a trestů. Že byly tyto postupy aplikovány na začátku 20. století a dnes už je vše jinak? Možná že když si vzpomenete na svá školní léta, zjistíte, že na některých školách se toho za tu dobu až tak moc nezměnilo…

Je na každém z nás, co si z montessori pedagogiky vybere. Mě například v knížce zaujal popisovaný nenátlakový přístup, důraz na posílení zdravého sebevědomí dítěte nebo třeba snaha o nevybudování závislosti dítěte na pochvalách.

Rozhodně bych doporučila knížku k přečtení všem pedagogům, rodičům i celé široké veřejnosti, protože každý z nás nějakým systémem vzdělání prošel a určitě není špatné si přečíst něco o tom, že existují i jiné systémy, než na jaké jsme zvyklí.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeObjevování dítěte

Montessori, Maria

Portál, 2017

Napsat komentář