Jablonec, město skla a bižuterie

Ve sluzbach mody a stylu
Jablonecká bižuterie představuje jeden ze světoznámých fenoménů. Nová publikace ji zasazuje do historického kontextu a též popisuje výrobu a obchod.  Autorem je Petr Nový, kurátor Muzea a skla bižuterie v Jablonci nad Nisou.

Jablonecká bižuterie je světoznámý pojem stejně jako české sklo nebo pivo. V období první republiky, kdy její obchodní podíl na globálním trhu činil ohromující jednu polovinu, zažila během pouhých dvou desítek let své nejlepší i nejhorší časy. Jablonec nad Nisou, město obývané zejména českými Němci, bylo exportním centrem továrny pod širým nebem, které nebylo rovno. Kniha se na základě důkladného studia publikovaných a archivních zdrojů zabývá nejen českou bižuterií v historickém kontextu, ale seznamuje i s principy výroby a obchodu včetně praktik zahraničních partnerů a konkurentů, s národnostními vztahy či lidskými osudy. Nabízí tak plastický a barvitý pohled na jeden z nemnoha skutečně světových českých fenoménů, který jablonecké bižuterii česká historiografie dlužila.

Ukázka z knihy

Stejně jako sklářství i  bižuterii se v  českých zemích věnovali především čeští Němci. Do česky mluvících oblastí severních a východních Čech se běžně zadávala domácká práce, větší výrobci a obchodníci zde však chyběli. Do Jizerských hor přišli první německy mluvící osadníci před polovinou 16. století, nebylo tedy divu, že se považovali za starousedlíky. K etnickým Čechům usazeným v kraji, které sem přilákal rozvíjející se sklářský, bižuterní a textilní průmysl, se chovali lhostejně, pokud ovšem nijak nezdůrazňovali své češství. Žili vedle sebe, nikoliv spolu. Dobrá znalost obou jazyků byla výjimečná. Protože Češi často pracovali v dělnických profesích, mísila se v jejich vnímání národnostní otázka s otázkou sociální, jejíž potenciální výbušnosti si byli českoněmečtí velkopodnikatelé již od konce 19. století dobře vědomi. Jablonecký exportér Franz Paul proto s jen mírnou nadsázkou vzpomínal, že největším prohřeškem v německém Jablonci nad Nisou bylo před první světovou válkou hlásit se k češství a sociální demokracii. (str. 23)

Podívejte se na pokračování ukázky.

Ve službách módy a stylu

Česká bižuterie v období první republiky /1918 – 1938/
Autor: Petr Nový

Počet stran: 222
Vazba: brožovaná
Formát: 155×230 mm
ISBN: 978-80-200-2708-5
Doporučená cena: 295 Kč

Knihu Ve službách módy a stylu vydalo nakladatelství Academia.

O autorovi

Petr Nový je ředitel pro odbornou činnost, hlavní kurátor a vedoucí oddělení kurátorů působící v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.


Nakladatelství vzniklo v roce 1953 původně jako nakladatelství Československé Akademie věd. Název Academia nese od roku 1966. Vydává původní vědecké monografie a práce českých vědců, díla klasiků vědy, překlady zahraničních autorů, populárně naučnou literaturu, literaturu faktu, encyklopedie, slovníky, jazykové učebnice, příručky a vysokoškolské učebnice, ale také kvalitní českou i překladovou beletrii. V nakladatelství dále vychází populárně naučný časopis Živa.

Doporučení:

Související knihy

zobrazit info o knizeVe službách módy a stylu
Česká bižuterie v období první republiky /1918–1938/

Nový, Petr

Academia, 2017

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>