Nejslavnější podvody v dějinách umění

619_umeni-falzifikace-obalka
Zamysleli jste se někdy nad tím, jestli jsou díla světových umělců visící v galeriích pravá? Kniha Umění falzifikace vám představí ty nejslavnější případy padělatelů, kteří byli skutečnými mistry ve svém oboru.


Autorem knihy Umění falzifikace: myšlení, motivy a metody padělatelských mistrů, kterou vydalo roku 2015 nakladatelství Kniha Zlín, je vysokoškolský profesor a mezinárodně uznávaný autor beletristických knih i literatury faktu Noah Charney. Noah Charney se specializuje na historii umění a kriminalitu v oblasti uměleckých děl. Je zakladatelem a prezidentem neziskové výzkumné organizace Asociace pro výzkum zločinů proti umění. Jeho díla jsou vysoce oceňována mezinárodně renomovanými periodiky a sdělovacími prostředky.

Úvodem knihy se autor zabývá základní terminologií (konkrétně tím, jak se liší pojmy „padělek“ a „podvrh“, se kterými v celé knize hojně pracuje), poté pokračuje kapitolou, pojednávající o tom, jak byla problematika nápodoby v umění brána v době středověku a proč tolik slavných umělců napodobovalo své učitele. Následují části, rozebírající jednotlivé případy falzifikátorů (Charney se věnuje jak případům z dávné minulosti, tak kauzám z minulého století) a sledující jejich motivy a metody. Co se motivů týče, je zajímavé, že naprosté minimum padělků a podvrhů bylo vytvořeno za účelem získání finančních prostředků.

Čtenář musí při listování knihou žasnout nad tím, jak dokázali falzifikátoři tvořit dokonalé padělky pomocí mistrného ovládnutí umělcova stylu a obstaráním si dobových materiálů. Přímou úměrou s tím, jak se snažili odborníci najít prostředky, kterými by padělky odhalili, rostla i invence falzifikátorů a zdařilost jejich děl. Dalším faktem, který zaujme i pobaví, je informace, že někteří padělatelé schválně do svých výtvorů zakomponovali reálie pro danou dobu nevhodné a následně se bavili tím, jak jsou odborníci i milovníci umění dlouhou dobu neschopni je odhalit.

Autor se nevěnuje pouze malbám, nevynechal ani problém falšování vín, soch nebo dokonce kostí světců. Do středověku hlouběji zainteresovaným jedincům určitě neušlo, že kdyby byly pravé všechny lebky svatého Vojtěcha, musel by světec být tříhlavý. Publikace však není pouhým popisem jednotlivých případů, čtenář se rovněž doví, jak padělatelé pracovali a jakými metodami se je na druhé straně pokoušeli a stále pokoušejí odborníci odhalovat.

Kniha Umění falzifikace zaujme nejen čtenáře, zajímající se o umění a jeho dějiny hlouběji, ale i ty, kteří v tomto tématu příliš zběhlí nejsou. Autor totiž text zbytečně nezatěžuje odbornými termíny či podrobnostmi, pochopitelnými jen v oboru erudovaným, ale píše čtivě, vtipně a poutavě. Vyprávění je průběžně doplňováno obrazovou přílohou, která čtenáři názorně ukáže, jak moc či málo se lišily padělky uměleckých děl od originálů nebo jak zdařilé podvrhy se podařilo falzifikátorův vytvořit.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeUmění falzifikace

Charney, Noah

Kniha Zlín, 2015

Napsat komentář