Děsivé tajemství pohřbené pod ledem

LedovaPr
Zima ve švédské Fjällbace bývá někdy opravdu ostrá, s pořádným ledovým krunýřem. Dokonce taková, že mrtvá žena ležící ve vaně vypadá jako ledová princezna.

Nakladatelství Motto se zároveň s vydáním osmého dílu kriminální série z pera švédské autorky Camilly Läckberg  s názvem Andělíčkářka rozhodlo připravit i druhé vydání jejího úvodního dílu. Tak mají čeští čtenáři, kteří jeho první náklad propásli, výbornou šanci svoji chybu napravit. Určitě totiž stojí za to, mít v ruce knihu, která odstartovala kariéru severské královny krimi, jejíž jméno teď s obdivem skloňuje celý detektivně-literární svět.

Camilla Läckberg (*1974) vstoupila na pulty knihkupectví poprvé v roce 2004 knihou Ledová princezna a od té doby vyhlíží netrpěliví čtenáři další díly. Pro českou scénu byla objevena v roce 2009, v němž vyšel překlad její prvotiny a i u nás se velmi rychle zabydlela. Knihy jako Elsyino tajemství, Mořská panna, Strážce majáku či povídku Vražda s vůní mandlí jsme vám již v recenzích představili. Ve všech je patrný vývoj hlavních postav, a bylo proto velice zajímavé pro změnu sáhnout po knize, v níž se vlastně všichni členové „pátračky“ v Tanumshede i obyvatelé přímořského letoviska Fjällbacky zrodili.

Erika Falcková se po tragické smrti rodičů vrátila do rodného domu ve Fjällbace. Vyklízí ho a kromě toho se snaží psát knihu. Píše již čtvrtou biografii slavné švédské autorky, ale momentálně uvízla na mělčině. Při jedné z vycházek potká staršího souseda, který ji táhne do domu její kamarádky z dětství. Netuší však, že ve vaně objeví přítelkyni Alexandru mrtvou. Ve vymrzlém domě vypadá mrtvola tak trochu jako nějaká „ledová princezna“.

Protože se neviděly přes dvacet let, začne Eriku zajímat, jaká Alexandra byla, čím žila a jaké by mohla mít důvody si přeřezat žíly. Ve chvíli, kdy se ukáže, že nešlo o sebevraždu, dostává impulz, na který čekala a který ji posunuje nepoznaným směrem:

Teď jí přibývalo materiálu, který by mohl být podkladem pro detektivní román, což byl žánr, který ji nikdy přespříliš nepřitahoval. Zajímali ji jen lidé, jejich vztahy, psychologický základ jejich jednání, a domnívala se, že většina detektivek je jen krev a hrůza. Vadilo jí klišé, přála si napsat něco opravdového. Vysvětlit, jak se někdo mohl dopustit toho nejhoršího ze všech hříchů – vraždy – vzít život jinému člověku. Zatím si všechny údaje poznamenávala v chronologickém pořádku a připojovala vlastní pozorování a závěry.  (str. 98–99)

V rámci svého pátrání se setká s přítelem z dětství Patrikem Hedströmem, který shodou okolností žije po rozvodu sám a pracuje jako policista zabývající se případem „ledové princezny“. Sblíží se a společně rozkrývají nitky vedoucí k rozluštění vraždy.

Proč byla krásná Alexandra zabita? S kým čekala dítě, když ne s manželem? Jaké bylo pouto mezi ní a notorickým alkoholikem, kterého nalezli oběšeného? Proč chce nejbohatší dáma v okolí odkázat majetek Alexandřině mladičké sestře Julii? Otázky se v průběhu vyšetřování vrší, ale Patrik všude naráží na tajemnou hradbu mlčení. Kdo první poví celou pravdu? Nechte se napínat královnou švédské krimi Camillou Läckberg.

Přiznám se, že i já patřím k těm, kterým první vydání této knihy uteklo. Proto jsem s potěšením kvitovala druhé vydání. Ve srovnání s následujícími díly série chybí v prvním dílu typické ucelené fragmenty z minulosti. I když i zde šest kratších textů psaných kurzívou najdeme, nejde o minulost či o myšlenky vraha. Přesto je už z prvotiny Camilly Läckberg patrný pro ni charakteristický styl. Pracuje však na mnohem menší ploše a s méně postavami než třeba v Andělíčkářce. Text není ani tolik rozkouskovaný a slepovaný jako u dalších dílů série. Autorka naopak většinou sleduje jen jednu lineární dějovou linku, kterou místy přerušuje a doplňuje z pohledu jiných postav. Řekla bych, že svůj styl psaní teprve hledala a rozvíjela. Výhodou však je přístupnost prvního dílu série i těm, kteří Camille Läckberg vyčítají dějovou roztříštěnost, danou souběžným sledováním několika časových rovin, a velké množství postav vystupujících v jejích příbězích.

Pro mne je úžasné, jak autorka chytře vyprofilovala své ústřední postavy tak, aby s nimi mohla následně pracovat v dalších knihách, aniž by narušila obraz daný na začátku. Například už zde Erika vzpomíná na svoji mámu jako na chladnou a odtažitou. Mnohem více se pak vztahu Eriky a její matky věnuje v dílu nazvaném Elsyino tajemství, v němž odhaluje příčiny výše uvedeného matčina chování.

Výborně a přesvědčivě podaná psychologie všech hrdinů, i to je silná stránka knih švédské autorky. Nejde po povrchu problému, ale vždy jej nechá čtenářem nahlédnout z mnoha různých možných pohledů. Problematika zneužívání dětí, která stojí v pozadí děje Ledové princezny, je předkládána nejen pohledem obětí, ale i jejich rodičů, kteří se rozhodli vše ututlat. Je na čtenáři, aby sám za sebe zvážil, zda to bylo správné rozhodnutí.

Myslím, že by bylo velmi zajímavé přečíst všechny dosud u nás vydané knihy za sebou a sledovat jak vývoj autorky, tak i hrdinů. Chcete-li se na tuto pouť vydat, máte šanci – začít můžete s Ledovou princeznou.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeLedová princezna

Läckberg, Camilla

Motto, 2014

Napsat komentář