Fyzika vládne světu

Vaas_ProsteEinstein
Patříte k těm, komu špatná výuka naprosto znechutila přírodní vědy? Jste mezi těmi, kdo matematiku a fyziku považují za vulgární slova? Pak vězte, že bez vědy byste nečetli ani tyto řádky. A víte, kdo mnoho zázraků dnešní techniky umožnil? Prostě Einstein!

Nakladatelství Grada představilo v březnu 2019 knihu Rüdiga Vaase Prostě Einstein! ze série Geniální myšlenky vtipně a jasně (Einfach Einstein! Geniale Gedanken schwerelos verständlich, 2017). Překlad z němčiny připravil Michal Šmíd.

Rüdig Vaas je současný německý žurnalista, který má za sebou vydání téměř dvaceti titulů popularizujících fyziku, astronomii a přidružené obory. Na některých se podílel jako spoluautor, jiné jsou čistě jeho vlastním dílem. Do češtiny byla kromě dnes představované přeložena zatím jen jedna z jeho knih: Prostě Hawking! (Einfach Hawking! Geniale Gedanken schwerelos verständlich, 2016, česky 2018) ze stejné série Geniální myšlenky vtipně a jasně.

Podobně jako Prostě Hawking! i Prostě Einstein! si bere za úkol zpřístupnit myšlenky jednoho z nejlepších fyziků novodobé historie téměř každému zájemci. Na sto dvaceti sedmi stranách se před čtenáři rozehrává dobrodružství poznání doplněné mnoha humorně laděnými ilustracemi z dílny Gunthera Schulze. Kromě vlastního textu a obrázků uvnitř publikace se čtenáři mohou těšit i na desítky letopočtů a s nimi spojených událostí Einsteinova života, jež nakladatel umístil na rozšířenou, celkem čtyřstránkovou vnitřní stranu desek.

Kniha je rozdělena do pěti kapitol s dalším vnitřním členěním. Jako první byla zařazena část nazvaná „Geniální myslitel“. Je poměrně krátká a v podstatě čtenáře uvádí do dalších témat. Rovnou s nejznámějším objevem nás seznámí druhá část s názvem „Prostor, čas a E=mc2“. Jak se dá vytušit, seznámíme se v ní s hlavními principy speciální teorie relativity. Třetí část se honosí titulem „Gravitace a geometrie“ a pomalu, ale jistě nás přivede k poznání obecné teorie relativity a souvislostí, jež z ní vyplývají. K čemu by nám ale byla teorie bez praxe, a tak se ve čtvrté části „Experimenty pro Einsteina“ seznámíme s nejednou aplikací objevů z předchozích kapitol. Obsah části pojmenované „Modely vesmíru“ není asi ani třeba více rozvíjet. A konečně „Prapodivný kvantový svět“ nám přiblíží toto tajemně znějící slovo, jež přináší propojení energie a hmoty. Aby měla kniha správný, byť populárně vědecký ráz, nemůže chybět „Rejstřík“. S výjimkou úvodní části jsou zbylé čtyři kapitoly ve svém závěru doplněny o pět otázek čítající Einsteinův kvíz, v němž si pozorní čtenáři mohou ověřit, nakolik úspěšně se s předchozími tématy seznámili.

Překladu do značné míry technicky a teoreticky orientovaného textu není co vytknout. Michal Šmíd svoji práci odvedl velice kvalitně. Bez toho by se koneckonců kniha tohoto ražení neměla šanci uchytit.

Prostě Einstein! je titul určený čtenářům odhadem tak od čtrnácti let. Ti, ač ještě bez patřičných matematických základů, se v ní už pravděpodobně dokážou zorientovat poměrně slušně. Mladší může zaujmout zvláště díky grafické úpravě, ale nečekám, že by k nim, až na výjimky, nějak významně promluvila. Na opačnou stranu však žádné věkové omezení nehledejme. Věřím, že si v knize najdou svou část pobavení, pokud ne i nějaké nové poučení, dokonce i profesionálové v oboru teoretické fyziky.

Myslím, že knih, jako je tato, je na trhu pořád poskrovnu. Vnímám jejich nedostatek jako významnou chybu, protože s každou popularizací, jež nevyzní banálně, zvyšujeme šance, že se mezi čtenáři objeví noví Einsteinové. A to už přeci stojí za nějakou tu námahu a investici, nemyslíte?