Pravidla fotografování jsou od toho, aby se při vhodných příležitostech porušovala

fotograf
Abychom uměli pořídit zajímavé fotografie, které nadchnou nejen nás, ale i naše blízké nebo dokonce širší veřejnost, měli bychom znát všechny zákonitosti fotografování. Teprve  poté můžeme začít pravidla porušovat, protože jedině tak docílíme opravdových fotografických skvostů.

Norský fotograf Haje Jan Kamps chtěl napsat knihu, jež by pomohla nám, fotografům-laikům, v začátcích našeho nového koníčku. Za nováčka se ve světě fotografií považuji i já, a ačkoliv jsem přečetla pěknou řádku knih věnujících se fotografování, úpravě fotek a ovládání digitálních zrcadlovek, mohu s klidným svědomím napsat, že Pravidla fotografování – a kdy je porušovat je jednou z nejlepších a zejména nejužitečnějších publikací, jež se mi dostala do rukou. Zatímco jiní autoři podobných publikací vsázejí na to, že nějaké zkušenosti s ovládáním fotoaparátu máme a víme, jak fotit (alespoň částečně), Haje Jan Kamps s námi začíná od úplného začátku. V úvodu knihy svým čtenářům pomáhá s výběrem správného fotoaparátu a objektivů, a pokračuje vyjmenováním a popisem základních konceptů, jakými jsou například expozice, clona nebo vyvážení bílé – zkrátka funkcí, bez nichž se nikdo s digitální zrcadlovkou v rukách neobjede. V dalších kapitolách navazuje expozicí, kompozicí, konceptem fotografie, správným světlem a vše zakončuje pravidly digitální temné komory, v jejichž rámci zmiňuje zejména práci s Photoshopem nebo s formátem RAW. Zatímco většina fotografických učebnic svým čtenářům vnucuje fotografování pouze ve formátu RAW, který je mnohem výhodnější pro následnou úpravu než nám dobře známý formát JPG, autor této publikace nastiňuje všechny nedostatky tolik oblíbeného formátu RAW.

V každé kapitole se autor na bílé stránce černým písmem rozepisuje o obecně platném pravidlu fotografování, které musíme mít vždy na paměti, na černé stránce bílým písmem začínající fotografy nabádá, aby daný „zákon“ porušili. Například pravidlem je, že na našem snímku musí dominovat určitý motiv, objekt, který nad ostatními vyčnívá. Fotografie však bude mnohem zajímavější, pokud pravidlo porušíme a budeme fotit scénu, na níž jsou si všechny objekty rovny a žádný výrazně nevyniká. V jiné části knihy nás autor seznamuje s pravidlem, že barvy na fotografii musí být vyvážené, tedy bez žádných viditelných kontrastů. O stránku dále nám však na vlastních fotografiích ukazuje, jaké fotografie bychom pořídili, kdybychom pravidlo porušili a některou z barev nechali dominovat. Například u černobílých fotografií, kdy černé je opravdu černé a bílé vskutku zářivě bílé. Pokud výsledný snímek nebude hezčí než ten pořízený dle obecně platných pravidel, rozhodně bude zajímavější a spíše upoutá divákovu (čtenářovu) pozornost.

Srozumitelný styl psaní dodává jeho knize na atraktivitě, stejně jako všudypřítomné barevné fotografie, na nichž demonstruje obsah svých textů, jež mají čtenářům dopomoci k originálním snímkům. Publikace poslouží nejen jako učebnice, ale rovněž jako obrázková kniha, která potěší i oko těch, kteří se o fotografování vůbec nezajímají. Všechny zde uvedené fotografie zaujmou na první pohled a je jen na čtenáři, zdali se zaměří na text, aby se něčemu přiučil, nebo na snímky, aby dosáhl opravdového estetického zážitku.

Publikaci Pravidla fotografování – a kdy je porušovat vydalo nakladatelství Zoner Press v roce 2012.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizePravidla fotografování a kdy je porušovat

Kamps, Haje Jan

Zoner Press, 2012

Napsat komentář