Vyfotit jedinečný portrét není snadné

037665_big (2)
S portrétními fotografiemi se setkáváme každý den. Vykukují na nás z reklam, obálek časopisů, internetu a snad všichni jich pár máme v rodinném albu. Jak však vytvořit snímky, jež budou něčím výjimečné a originální?

Profesionální fotograf Mark Jenkinson napsal publikaci Kompendium portrétní fotografie za účelem seznámit méně zkušené fotografy a vysokoškolské studenty, kteří se tímto oborem zabývají, s principy a postupy, jež se při tvorbě portrétů uplatňují. Jenkinson při práci na tomto kompendiu využil své zkušenosti s výukou studentů fotografie na newyorské univerzitě Tisch School of the Arts. Knihu u nás v roce 2012 vydalo nakladatelství  Zoner Press.

Publikaci tvoří devět základních kapitol: Co je to portrét, Výběr a použití výbavy, Světlo a svícení, Kompozice a kontext, Počítačové základy, Ateliérová fotografie, Fotografie mimo ateliér a v přirozeném prostředí, Rozhovory a Stát se profesionálem. Jednotlivá témata Jenkinson ilustruje převážně na fotografiích svých studentů.

Kapitoly jsou rozděleny na menší semináře, jež se tématu věnují podrobněji. Kromě vytyčeného cíle daného oddílu autor uvádí tipy a triky a v některých případech i schémata svícení. Abyste si probranou látku mohli vyzkoušet v praxi, každý seminář obsahuje cvičení, která vám pomohou vaši techniku zdokonalit, a navíc pořídit pár fotek do vašeho portfolia. Ovšem některá zadání jsou v českých poměrech pro studenty a začínající fotografy téměř nerealizovatelná, jelikož vyžadují nemalé množství příslušenství, jež není u nás tak snadno dostupné k zapůjčení jako ve Spojených státech.

Jenkinson se v prvních kapitolách zabývá portrétní fotografií obecně. Seznamuje vás s její definicí a historií, a neopomene ani její účel. Dalším velkým a důležitým tématem je potřebné vybavení. Přestože si začínající fotograf pravděpodobně většinu přístrojů nekoupí, pokročilejší zde může najít zajímavé technické vymoženosti, které by se mu do výbavy mohly hodit.

Trochu nadbytečná je však část věnující se hloubce ostrosti a ohniskové vzdálenosti, jelikož tato témata se objevují téměř v každé publikaci zaměřené na fotografování. Zajímavá je naopak kapitola orientovaná na světlo a svícení. Na mnohých příkladech Jenkinson ukazuje, jaký je to rozdíl, použijí-li se různé zdroje světla, což může být poučené nejen pro začínající, ale i pro pokročilé fotografy.

V rámci kapitoly Počítačové základy autor ukázal i několik primárních triků (mezi něž patří například úprava expozice, klonování, odbarvení fotky nebo lehká retuš) ve známém Photoshopu a Lightroomu, které mohou být přínosné pro začátečníky, jež se s těmito programy setkávají poprvé. Bohužel volba triků nebyla úplně šťastná. Umělé zhušťování vlasů pomocí klonování nepůsobí vůbec přirozeně ani uvěřitelně.

Velmi podařenou částí knihy jsou portfolia známých fotografů, kteří techniku, jež Jenkinson v seminářích popisuje, běžně používají. Stejně inspirativními jsou i rozhovory s talentovanými fotografy, jímž autor věnoval na konci knihy celou jednu kapitolu. A jedná se o opravdu pestrý výběr. Přečíst si můžete například interview si Emily Shurovou, jež se živí fotografováním celebrit, věhlasnou fotografkou svateb Karen Cunninhgamovou nebo Kristen Ashburnovou, která se proslavila jako fotoreportérka.

Poslední kapitola nese název Stát se profesionálem. Jenkinson se zde snaží poradit, jak najít svůj osobitý styl fotografování a jak si vytvořit vlastní portfolio. Trochu úsměvně však působí seznam „základního“ vybavení, jež se tak akorát vejde do osmi brašen. Bylo by opravdu naivní myslet si, že běžný student nebo začínající fotograf si může pořídit tak nákladné vybavení, o kterém možná jen sní i mnohý profesionální fotograf.

Na závěr autor přidal ještě stručné profily známých fotografů, mezi nimiž nechybí ani slavný český fotožurnalista Antonín Kratochvíl (jehož jméno však překladatel nechal v anglické verzi bez diakritiky), dále Jenkinson uvádí slovníček základních pojmů, kontakty, zdroje a rejstřík.

Celkově bych Kompendium portrétní fotografie označila s ohledem na probíraná témata a potřebné vybavení jako publikaci vhodnou pro pokročilé fotografy, kteří se focení už pár let věnují a mají možnost využívat více vybavení než běžný fotograf-amatér. Přesto tato kniha může být podnětnou i pro začátečníka, jenž se s portrétní fotografií teprve seznamuje, avšak nebude moci plně využít její potenciál.

Doporučení:

Související knihy

zobrazit info o knizeKompendium portrétní fotografie
Nepostradatelný průvodce fotografa

Jenkinson, Mark

Zoner Press, 2012

Vyfotit jedinečný portrét není snadné - DISKUZE

Počet reakcí: 1
  1. Eva napsal:

    Velmi zajímavé, díky za článek!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>