Trnitá cesta za zázračnou substancí

Nyxia-recenze
Její hodnotu nelze vyjádřit penězi, ale všichni by ji chtěli. Dokáže neuvěřitelné věci. Na Zemi ji však nenajdeme. Jediná možnost, jak ji získat, je cesta na jinou planetu, při které půjde o život…

Společnost Knihy Dobrovský v tomto roce přišla s několika novinkami. Mezi ty hlavní patří sedm nových vydavatelských značek doplňujících stávající Edici Knihy Omega. Od začátku roku jsme v nich mohli zaznamenat mnoho knižních novinek, které skutečně stojí za pozornost. V únoru se mezi ně pod značkou King Cool zařadil i úvodní díl plánované vesmírné trilogie s názvem Nyxia. Jeho autorem je americký učitel angličtiny a tvůrčího psaní Scott Reintgen. Překladu se ujala Jolana Navrátilová.

O tom, že pod lákavě vyvedenou akční sci-fi obálkou najdeme také zajímavý obsah, nás autor nemusí přesvědčovat dlouho. Úvodem nás seznamuje s partou deseti mladistvých, kteří se upíší k nebezpečnému úkolu, jehož splnění jim údajně přinese bohatství a slávu. Má to ovšem několik háčků. Úkol neprobíhá na Zemi, nýbrž ve vesmíru, na dosud utajované planetě Eden. Tam už jedna vyspělá civilizace pobývá a lidi, zejména ty dospělé, opravdu nemá v lásce. Z původní desítky má na Eden vstoupit (a získat tak odměnu) pouze osm mladých účastníků. Vybírat se má podle počtu obdržených bodů v disciplínách, které během necelého roku cesty podstoupí. Úkoly je mají připravit na veškeré eventuality, s nimiž se na planetě mohou setkat, a zejména na to zásadní: těžbu nyxie.

Soustředěně si vtisknu do mysli ten obraz a sleduju, jak se koule mění v kostku. Každý další předmět vysílá vždy silnější vibrace. Když už jich mám za sebou šest, cítím, jak mi nyxia klade odpor. Jenom s velice silným soustředěním dokážu překonat její obranné mechanismy a proměnit původní objekt v pyramidu. Můj dech se zpomalí a srdce mi bije téměř neznatelně. (…) (str. 119)

Pozoruhodný název pro ještě pozoruhodnější substanci označuje v podstatě kapesní perpetuum mobile. Jde o látku, která se při pouhé myšlence či přání dokáže změnit v jakýkoliv předmět kromě vody. Neomezený raketový pohon? Žádný problém. Konvertor jazyků v reálném čase, nabíječka bez nutnosti napájení nebo třeba lék s takřka okamžitým účinkem? Hračka! A Eden jí má bohaté zásoby.

Přesně ty čekají na osm z deseti vyvolených. K nim by se rád přidal i Emmett, chudý chlapec z Detroitu, který bojuje za to, aby si jeho máma mohla dovolit pořádné léky, než bude příliš pozdě. Ovšem i další účastníci, pocházející z různých koutů světa, mají silnou osobní motivaci. A Babel Communications (moderní nástupce Googlu, mimochodem) jim ve vzájemném překonávání se nedopřává ani trochu oddychu. Den za dnem tak pozorujeme, jak se z dospívajících dětí stávají jedinci trénovaní a vytvrzení na těle i duši. Autor jim přichystal skutečně různorodou škálu disciplín, v nichž testují své fyzické i psychické schopnosti a díky nyxii a jejímu působení to vše získává příjemný nádech nevšedna.

Někteří v tomto zápolení možná najdou podobnost s úspěšnými sci-fi dystopickými sériemi, jakými jsou například Hunger Games, Labyrint, Divergence a další. Ačkoliv uznávám, že tam pravděpodobně jistá inspirace existuje, vůbec mi to nevadilo. Četba probíhala plynule, příjemně, bez jakýchkoliv rušivých elementů a autor si dokázal rychle získat moji pozornost. Na stylu psaní, výstavbě příběhu i rozmanitější slovní zásobě, než u podobných titulů bývá zvykem, je znát autorovo povolání. Zde zaslouží ocenit rovněž práce překladatele a korektora, poněvadž jsem v knize po dlouhé době nenašla snad jedinou neladící formulaci nebo pravopisnou chybu.

Jedna z mála věcí, kterou bych mohla vytknout, je zpracování charakterů. Příběh sledujeme z pohledu Emmetta formou po sobě plynoucích dní (a hodin) coby kapitol na vesmírné lodi. Přirozeně je to tedy on, koho poznáváme nejblíže a kdo prochází nejviditelnějším vývojem, ačkoliv zůstává v mnoha ohledech nečitelný (a tím i zajímavý). Originálně se jeví způsob, jakým pracuje s emocemi – všechny zážitky a křivdy si ukládá do „vnitřních přihrádek“ pod určité písmeno (např. P jako podezřelý, N jako nepřítel), čímž si organizuje život. Problém však nastává u ostatních postav, zejména těch, jež Emmettovi nejsou tolik blízké. Už samotná orientace v množství jmen dělá docela problémy a nezřídka tak zaniká i těch několik útržků informací, které nám k nim autor poskytuje. Mnohokrát jsem musela listovat nazpět, abych se zorientovala a osvěžila si, kdo je kdo, případně jakého je pohlaví (výběr jmen bude českému čtenáři připadat přinejmenším rozmanitý). A i po zorientování se žádný „wow efekt“ nenastal. Máme tu klasickou směsici jedinců čistě zlých, zákeřných, ctižádostivých, ale i dobrých a pozitivních za každé situace. Jako zajímavý, na první pohled bezpáteřní charakter, se jeví pomyslný mentor skupiny, Marcus Defoe. Doufám, že následující díly nám jej představí o něco podrobněji.

Odhlédnu-li od tohoto nedostatku, který v následujících dílech doufám oslabí, tak jsem spokojená. Trápí mě jedině fakt, že si pokračování nemohu přečíst okamžitě, poněvadž se tato záležitost ukázala jako silně návyková. Ale aby abstinenční příznaky netrápily pouze mě, s klidným svědomím (a kapkou zdravé zákeřnosti) knihu ráda doporučuji dál.