Úžasná fantastika

Antonin Kudlac_Anatomie pocitu uzasu
Antonín K. K. Kudláč, odborník na dějiny a teorii populární literatury, se ve své nové monografii Anatomie pocitu úžasu zabývá českou populární fantastikou mezi lety 1990 a 2012.

Monografie Anatomie pocitu úžasu přináší první tuzemský syntetický pohled na domácí populární fantastiku (science fiction, fantasy) v jejích sociokulturních souvislostech. Zabývá se vznikem, strukturou a současnou podobou subkultury, jejíž příslušníci – fanové byli dlouho považováni za asociální podivíny. Jsou to však často tvůrčí osobnosti, ponořené do vod populární kultury, z nichž pro sebe loví zajímavé artefakty a upravují je k obrazu svému, a jejich komunita nazývaná fandom ve skutečnosti tvoří nesmírně zajímavý svět, který je s každodenním životem spojen více, než si myslíme.

Československý fandom, vzniklý v atmosféře pozdní normalizace, se po listopadu 1989 přetvořil do podoby formálně organizovaného sdružení, kolem něhož se pohybuje rovněž množství neorganizovaných, i když aktivních fanů. Jejich komunita se podle některých svých představitelů nachází ve specifické pozici mezi „vysokou“ a „nízkou“ kulturou. Svou vnitřní různorodostí a oscilováním mezi profesionalitou a amatérismem i mezi uzavřeností a komunikací s okolím se fandom řadí mezi typicky postmoderní subkultury.

 

Anatomie pocitu úžasu

Česká populární fantastika 1990–2012 v kulturním, sociálním a literárním kontextu
Autor: Antonín K. K. Kudláč

Počet stran: 224
Vazba: brožovaná
ISBN: 978-80-7491-764-6
Doporučená cena: 269 Kč

Knihu Anatomie pocitu úžasu vydalo nakladatelství Host.

 

Ukázka z knihy

Stručně řečeno: populární kulturu chápu jako takovou část kultury, která vzhledem ke své masovosti může být recipována prakticky kýmkoli, záleží však na jednotlivci, jak s ní naloží – pasivní jedinec ji pouze konzumuje, kreativní člověk ji však využívá po svém a dává jí vlastní významy. Z tohoto pohledu, v opozici vůči dnes módnímu revivalu neomarxismu zejména ve společenských vědách, nejde tolik o ekonomické vztahy, jako spíše o osobnostní založení, jistou kulturní citlivost či empatii.
Segmentem populární kultury, na nějž se má monografie soustřeďuje, je populární fantastika. Tento termín dosud nebyl v českém odborném diskursu používán, je tedy namístě jej vysvětlit. S ohledem na to, že pojem fantastického je přítomen velmi silně rovněž v okruhu elitní, ale také lidové kultury (folkloru), snažím se zdůrazněním „populárnosti“ ukázat zvláštní vyčlenění oblasti mého badatelského zájmu do sféry současné populární kultury. (str. 12)

Přečtěte si celou ukázku.

 

Antonín K. K. Kudláč

Antonín K. K. Kudláč (* 1971) vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, na Filozofické fakultě téže univerzity získal doktorát z kulturologie a v současnosti působí na Filozofické fakultě Univerzity Pardubice. Odborně se zaměřuje především na dějiny a teorii populární literatury a obecně na české kulturní dějiny 19. a 20. století. Knižně dosud vydal monografii Příběh(y) Volné myšlenky (2005) a výbor publicistických textů Literatura přes palubu (2010).

Informace o autorovi byly čerpány ze stránek nakladatelství Host.


Nakladatelství Host zaujímá v současnosti nepřehlédnutelné místo na českém knižním trhu. Vydává tradičně především kvalitní českou prózu a poezii, literární teorii i literaturu naučnou – publikace věnované zejména historii, sociologii, filmové vědě i dalším oborům. V posledních letech se výrazně rozšířila řada překladové beletrie, ale nově zde našla přístřeší například i prestižní edice Česká knižnice s výbory z děl českých klasiků.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeAnatomie pocitu úžasu
Česká populární fantastika 1990–2012 v kulturním, sociálním a literárním kontextu

Kudláč, Antonín K. K.

Host, 2016

Napsat komentář