Vražda jako umělecké dílo

obrtisk_3023
Los Angeles děsí další sériový vrah. Zatímco policie se marně snaží zastavit jeho řádění, on s makabrózní elegancí mučí, zabíjí a znetvořuje jednu oběť za druhou. Jaký motiv se skrývá za jeho hrůzným běsněním?

Brazilský rodák s italskými kořeny Chris Carter vystudoval psychologii a soudní psychologii na University of Michigan. Jako člen týmu soudních psychologů při Úřadu státního návladního státu Michigan zkoumal a vyšetřoval mnoho zločinců, včetně pachatelů sériových a mnohonásobných vražd, odsouzených k doživotním trestům odnětí svobody. Počátkem devadesátých let Chris Carter opustil Los Angeles a strávil deset let jako kytarista v řadě rockových skupin. Následně z hudebního světa odešel a začal se věnovat práci spisovatele. Nyní žije v Londýně a své znalosti nabyté ve škole i z praxe uplatňuje při psaní děsivých thrillerů. V češtině u nás již vyšly tituly Dvojitý kříž, Popravčí a Noční lovec (po kliknutí na názvy jednotlivých knih si můžete přečíst naše recenze na ně). Nejnovějším Carterovým dílem je thriller Sochař smrti, který stejně jako výše jmenované tituly vydalo nakladatelství BB/art.

Když jsou detektivové Robert Hunter a Carlos Garcia povoláni na místo činu, rozhodně nečekají, že najdou výjev jako ze samého pekla. Starý a na smrt nemocný muž je na první pohled zmučený obzvláště brutálním způsobem. Vrah si navíc dal práci s tím, aby s chirurgickou zručností amputoval jeho končetiny a sestavil z nich děsivou skulpturu. Detektiv Hunter a jeho tým se musí dopátrat odpovědí hned na několik zásadních otázek. Co má znamenat podivné precizní sochařské dílo, jež po sobě vrah zanechal? A jaký smysl mělo vraždit někoho, komu lékaři dávali pouhé týdny života?

Hunter tuší, že za celou záležitostí se skrývá osobní pomsta za věc, jež vraha musela zasáhnout do té míry, že ztratil schopnost kontroly nad zuřivým démonem v sobě. Detektivova domněnka se stává jistotou ve chvíli, kdy obětí začne přibývat. Na povrch pomalu vyplouvají podivné spojitosti mezi jednotlivými oběťmi. Zavedou tyto souvislosti policii až k vrahovi, nebo se Los Angeles dočká další zohavené mrtvoly?

Carterovy knihy obecně nabízejí čtenářům velkou dávku morbidity, rozhodně tedy nejde o čtivo pro slabší povahy. Titul Sochař smrti není onou pověstnou výjimkou, která by potvrzovala pravidlo, spíše naopak jde o jednu z autorových nejděsivějších knih. Carter zužitkoval své znalosti ze studia soudní psychologie a z praxe soudního psychologa, což činí jeho příběh velmi realistickým. Jeho postavy jsou velmi propracované, obzvláště co se jejich osobností týče, a jejich jednání není bezúčelné, naopak každý z charakterů má v knize své důležité místo a poslání.

Problémem mnoha spisovatelů thrillerů a detektivních románů je to, že často píší své knihy jakoby podle jedné šablony. Jejich příběhy jsou si pak velmi podobné a s každým dalším titulem čtenář ztrácí chuť číst dál. Než jsem se začetla do nejnovější Carterovy knihy, měla jsem obavu, že budu právě z tohoto důvodu zklamaná. Naštěstí jsem velmi brzy zjistila, že autor nezapadl do již vyjetých kolejí a vytvořil zcela originální dílo, které mne dokázalo pohltit.

Celý příběh je rozdělen na množství kratších kapitol, jež díky svým vzrušujícím koncům stupňují čtenářovo napětí a způsobují neschopnost odtrhnout oči od stránek knihy. Odtajnění osoby vraha se děje pozvolna a tak, že čtenář má možnost sám poznat jeho identitu ještě před velkým a šokujícím odhalením. Knihu Sochař smrti doporučuji všem milovníkům thrillerů, které neděsí morbidní popisy místa činu a děsivé atmosféry.

Doporučení:
Share

Související knihy

zobrazit info o knizeSochař smrti

Carter, Chris

BB/art, 2014

Napsat komentář